Socialtilsynet har til opgave at vurdere, om et tilbud eller en plejefamilie har fornøden kvalitet ud fra en samlet, faglig vurdering under hensyn til tilbuddets karakter og målgruppe. I denne vurdering indgår kvalitetsscorer, hvor socialtilsynene giver et tilbud eller en plejefamilie en score på 1-5 på en række fastsatte indikatorer.
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har undersøgt, om socialtilsynenes brug af kvalitetsscorer er i overensstemmelse med intentionerne i kvalitetsmodellen, og om der er en ensartet brug af kvalitetsscorer på tværs af de fem socialtilsyn.
Undersøgelsen viser i hovedtræk, at:
- De fem socialtilsyn har en ensartet forståelse af kvalitetsscorer, og at denne forståelse er i overensstemmelse med intentionerne.
- Der i socialtilsynenes tilsynsrapporter er en høj grad af overensstemmelse mellem kvalitetsscorer og den skriftlige bedømmelse.
- Kvalitetsscorerne i nogen grad opleves at give overblik og tydeliggøre kvalitetsvurderingen.
- Tilsynskonsulenterne i begrænset omfang bruger kvalitetsscorerne i dialogen med tilbud og plejefamilier.
- Socialtilsynene i begrænset omfang bruger kvalitetsscorer til systematisk at opsamle viden om tilbuds og plejefamiliers kvalitet.
- Alle socialtilsyn har tiltag, der lokalt i det enkelte tilsyn understøtter ensartede kvalitetsvurderinger, men at socialtilsynene ikke samarbejde på tværs omkring kvalitetsscorer.
- En del indikatorer opleves som komplekse at bedømme, og nogle opleves ikke altid som relevante
- Kvalitetsmodellens fokus på resultater opleves som en udfordring.
- Socialtilsynene har lokale retningslinjer for kvalitetsscoring i særlige situationer, herunder plejefamilier midlertidigt uden børn og nye plejefamilier uden børn
Læs undersøgelsen her
Læs bilagsrapporten her