Inddragelse af børn og unge med handicap

Få inspiration til arbejdet med at inddrage børn og unge med handicap i egen sag.

Børn og unge giver selv udtryk for, at de gerne vil inddrages i beslutninger, der vedrører dem, og de oplever, at de har betydningsfuld viden at bidrage med.

”Det er ret forkert kun at spørge forældrene, for du får ikke den fulde sandhed – max. den halve.” Sådan siger en 16-årig pige om betydningen af at tale med hende, da hun blev interviewet i forbindelse med projektet ”Styrket inddragelse af børn og unge med psykiske funktionsnedsættelser”.

Nogle børn og unge med handicap oplever imidlertid, at de kun i begrænset omfang bliver lyttet til og har indflydelse på deres egen sag.

Ligeværdig behandling

Når børn og unge med handicap har en sag i kommunen, er det vigtigt at inddrage dem. På den måde behandler man dem ligeværdigt og som individer, der lyttes til, og de har mulighed for at få indflydelse på beslutninger, der vedrører dem.

Man får også adgang til viden om, hvad der er betydningsfuldt for barnet eller den unge selv. Og det har betydning for kvaliteten af sagsbehandlingen, da barnets eller den unges viden om sin egen situation skaber afsæt for bedre og mere velfungerende indsatser. Børn og unges oplevelse af at blive set, hørt og forstået øger desuden deres motivation, og understøtter dem i at opbygge og udvikle strategier til at mestre et så selvstændigt liv som muligt.

Desuden har børn og unge med handicap - ligesom alle andre børn og unge - ret til at blive inddraget og have indflydelse på forhold, der vedrører dem, når de har en sag i kommunen.

Viden og anbefalinger om inddragelse og børnesyn generelt

Anbefalingerne er målrettet både ledere og medarbejdere, der arbejder på myndighedsområdet i landets kommuner, og er udarbejdet for at klæde kommunerne på til at arbejde med børneinddragelse i forbindelse med barnets lov.

For hver anbefaling er der udarbejdet et praksiseksempel, som tilbyder inspiration til, hvordan medarbejdere og ledere konkret kan arbejde med og omsætte anbefalingerne i praksis

Find anbefalinger og praksiseksempler her

Udgivelsen samler nyere viden om børns og unges oplevelser af inddragelse i egen sag. Udgivelsen er struktureret ud fra professor Laura Lundys model for børneinddragelse.

Find udgivelsen her

Guiden er en samling af viden, øvelser, redskaber og forslag til workshops, som kan bruges til at styrke arbejdet med at inddrage børn og unge. Guiden er henvendt til chefer, ledere og nøglemedarbejdere og kan bruges som inspiration til medarbejdere på det samlede børne- og ungeområde.

Find den digitale guide her

Udgivelsen præsenterer eksisterende viden og forskellige metodiske greb til, hvordan man som fagperson kan arbejde med at inddrage børn under seks år, når sprog og forståelsesramme er begrænset.

Udgivelsen er målrettet børne- og ungerådgivere, men andre fagpersoner, der arbejder med yngre børn, kan også bruge hæftet til at få inspiration til arbejdet med at inddrage de yngste børn.

Find videnstemaet her

Denne vidensindsamling præsenterer forskellige metodiske greb til, hvordan man som fagprofessionel i pædagogiske, didaktiske og socialfaglige sammenhænge kan arbejde med at tilvejebringe børns perspektiver. Fokus er på børn i alderen 0-12 år.

Metoderne udspringer af forskningsverdenen, men præsenteres her som inspiration for socialrådgivere, pædagoger, lærere m.fl.

Find vidensindsamlingen her

Modellen beskriver seks kerneelementer, som understøtter arbejdet med forebyggelse og håndtering af voldsomme situationer og magtanvendelser på børne- og ungehjem. Inddragelse er her et centralt element, og modellen viser eksempler på, hvordan man kan arbejde med inddragelse af børn og unge samt netværk på handicapområdet.

Modellen er relevant for ledelse og personale på børne- og ungehjem og kan både anvendes i relation til børn og unge med sociale problematikker og børn og unge med handicap.

Find modellen her

Viden om inddragelse af børn og unge med funktionsnedsættelse

Social- og Boligstyrelsens syv anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD, autisme og lignende vanskeligheder i alderen 0-18 år har tilsammen fokus på at skabe trivsel og udvikling for børn og unge med ADHD og/eller autisme.

Find anbefalingerne her

Materialet har til hensigt at inspirere og støtte sagsbehandlere, som skal inddrage børn og unge med autisme i egen sag, og giver forslag til særlige opmærksomhedspunkter og redskaber, der kan være brugbare i myndighedssagsbehandlingen

Find inspirationsmaterialet her

Vidensindsamlingen sætter fokus på eksisterende viden og konkrete redskaber til at inddrage børn og unge med autisme og ADHD i sagsbehandlingen. Desuden beskrives barrierer og opmærksomhedspunkter, herunder behovet for både generel viden om målgruppen og kendskab til det enkelte barn.

Finde vidensindsamlingen her

Udgivelsen samler eksisterende viden, som kan inspirere til arbejdet med at styrke inddragelsen af børn og unge med handicap i praksis.

Find videnstemaet her

Podcastserie i tre episoder omhandlende: 1. Arbejdet med børnesyn på kommunalt niveau 2. Hvordan styrker du som rådgiver inddragelsen af børn og unge med handicap 3. Styrkelse af samarbejdet med forældre.

Podcastserien knytter sig til videnstemaet om inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag.

Find podcastserien her

Metoden Low Arousal 2 er oprindelig udviklet til socialpsykiatrien, hvor varianten LA2u er tilpasset borgere med udviklingshæmning og begrænset verbalt sprog. Dette materiale er mere visuelt understøttet, og der arbejdes med et tilstræbt indefra-perspektiv, hvis ikke der er et talesprog hos borgeren.

I begge udgaver af metoden er der grundlæggende tale om et samtale- og refleksionsredskab, der har til formål at fremme trivslen på botilbuddet og nedbringe voldsomme episoder og magtanvendelser. Det sker ved en særlig systematik, hvor både borgernes og medarbejdernes perspektiver anvendes i den faglige indsats.

Find evalueringen her

Viden om samarbejde

Udgivelsen præsenterer viden om forældres inddragelse i myndighedssagsbehandling – set ud fra forældrenes eget perspektiv.

Vidensindsamlingen er målrettet fag-professionelle på børne- og ungeområdet, som arbejder med sagsbehandling.

Find vidensindsamlingen her

Familier med børn og unge med handicap skal opleve at få sammenhængende og koordinerede indsatser, så forældrene får mere overskud i hverdagen.

I de to modeller, "Én familie – én indgang" og "Sammen om familien", arbejdes der med at inddrage familien, samarbejde på tværs af fagligheder og skabe sammenhæng i og koordinering af indsatser til berørte familier.

Find modellerne her

Et inspirationskatalog målrettet sagsbehandlere og kommunale ledere, som arbejder med børn, unge og deres familier. Kataloget giver viden om kompleksiteten i samarbejdsudfordringer på børnehandicapområdet, hvor og hos hvem udfordringerne opstår, og hvordan udfordringerne kan håndteres og forebygges i praksis.

Find kataloget her

Redskaber til inddragelse af børn og unge med funktionsnedsættelse

Redskaberne er målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere fra myndighedsområdet, der gerne vil skabe en større systematik omkring deres inddragelsespraksis. Redskaberne kan også inspirere andre faggrupper, som arbejder med børn og unge.

Herunder er særligt ’observation’, ’perspektivskifte’ og ’planlæg inddragelse – forstå behov for støtte ved inddragelse’ relevant for børn og unge med funktionsnedsættelser.

Find redskaberne her

Udgivelsen giver input til, hvordan man i højere grad kan inddrage børn og unge i hverdagslivet på deres anbringelsessted.

Der er fokus på både plejefamilier og børne- og ungehjem. Hæftet bygger på Laura Lundys model for børneinddragelse og suppleres af en række redskaber.

Find hæftet her