Syv grupper af metoder
Centralt for vidensindsamlingens faglige ståsted er opfattelsen af børn som fuldt i stand til at forme deres perspektiver baseret på deres viden og erfaring. Det kræver ”blot”, pointeres det, at de voksne lader dem gøre det og giver dem mulighed for det.
Udgivelsens første hovedafsnit beskriver en række tommelfingerregler i form af generelle etiske overvejelser og opmærksomhedspunkter, man som fagprofessionel kan anvende til at sikre gode rammer for, at børn kan udtrykke deres perspektiver. Her kommes bl.a. ind på spørgsmål som relationsopbygning og samtykke eller afslag på deltagelse.
Herefter beskrives en række konkrete metoder, der kan inspirere fagprofessionelle til at planlægge samtaler med børn på måder, der kan nuancere og udfolde børns perspektiver. Metoderne er kategoriseret i syv forskellige grupper, fx samtaler baseret på leg, samtaler med afsæt i børns egne billeder samt video- og lydbaserede metoder.
Som led i præsentationen af metoderne gives eksempler på, hvordan metoden er anvendt. Herudover peges der også på styrker, svagheder og etiske overvejelser i brugen af de enkelte metoder.
Anbefalinger
På tværs af metoder og faglig praksis gives desuden en række anbefalinger, herunder at man i arbejdet med at tilvejebringe børns perspektiver sikrer sig, at man giver børn mange deltagelsesmuligheder og udtryksformer og arbejder bevidst med en tryghedsskabende relation og et godt kendskab til barnet som fundament.
Vidensindsamlingen er udarbejdet af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv, som er et samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen, VIVE og Børns Vilkår.
Hent publikationen her