Sagsbehandling

Er arbejdet med sagsbehandling, indsatser og samarbejdet med borgerne tilrettelagt på en måde, der sikrer høj faglig kvalitet i sagsbehandlingen på handicapområdet?

Her på siden finder du taskforcens anbefalinger til, hvordan kommunen tilrettelægger den faglige ledelse på handicapområdet. Anbefalingerne bygger på taskforcens kvalitetskriterier, der er udgangspunkt for vores analyser af kommunernes praksis. Desuden finder du en række materialer, som du kan lade dig inspirere af, når du arbejder med sagsbehandlingen i din egen kommune.

Taskforcens anbefalinger

Et fælles fagligt grundlag, hvor man arbejder systematisk og ensartet med udredning, vurdering og afgørelse, er en forudsætning for en ensartet og systematisk praksis. Det vil sige, at rådgiverne har den samme tilgang, og at de benytter de samme redskaber og metoder.

Taskforcens anbefalinger til sagsbehandlingen er for overskuelighedens skyld delt op i tre sektioner:

  • Udredning, vurdering og afgørelse: Taskforcens anbefalinger til Udredning, vurdering og afgørelse fokuserer på, om kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter, at man arbejder ensartet og systematisk med sagsbehandlingen.
  • Valg af indsats, handleplan og bestilling: Taskforcens anbefalinger til Valg af indsats, handleplan og bestilling fokuserer på, om kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter, at man arbejder ensartet og systematisk med sagsbehandlingen.
  • Opfølgning: Taskforcens anbefalinger til Opfølgning fokuserer på, om kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter at man arbejder ensartet og systematisk med sagsbehandlingen.
  • Samarbejde med borgerne: Taskforcens anbefalinger til samarbejde med borgerne fokuserer på, om kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter at man arbejder med borgerinddragelse på en måde, der sikrer, at borgerne får indflydelse på sagsbehandlingen.

Retningslinjer, metoder og redskaber

Taskforcen anbefaler, at kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter udredning, vurdering og afgørelser. 

Hvorfor: Et fælles fagligt grundlag understøtter en ensartet og systematisk praksis for udredning, vurdering og afgørelser.

Systematisk sagsbehandling

Taskforcen anbefaler, at kommunen arbejder systematisk med udredninger, vurderinger og afgørelser.

Hvorfor: En systematisk tilgang til udredningsarbejdet bidrager til at sikre god socialfaglig kvalitet i sagsbehandlingen, og at borgere får korrekte og rettidige afgørelser, uanset hvilken rådgiver der behandler sagen.

Helhedsorienteret sagsbehandling

Taskforcen anbefaler, at kommunen arbejder helhedsorienteret med udredninger, vurderinger og afgørelser. 

Hvorfor: Borgeren har krav på en helhedsorienteret sagsbehandling, der tager højde for borgerens samlede behov.

Lovmedholdelighed

Taskforcen anbefaler, at kommunen sikrer, at sagsbehandling og afgørelser er i overensstemmelse med lovgivning og praksis. 

Hvorfor: God socialfaglig kvalitet i sagsbehandlingen og afgørelser i overensstemmelse med lovgivning og praksis er centralt for borgernes retssikkerhed.

Retningslinjer, metoder og redskaber

Taskforcen anbefaler at, kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter valg af indsats, handleplan og bestilling.

Hvorfor: Et fælles fagligt grundlag understøtter en ensartet og systematisk praksis for valg af indsats, handleplan og bestilling af indsatser.

Systematisk sagsbehandling

Taskforcen anbefaler at, kommunen arbejder systematisk med valg af indsats.

Hvorfor: En systematisk praksis sikrer, at alle borgere får den rette indsats, der opfylder borgerens støttebehov.

Begrundelse

Taskforcen anbefaler at, kommunen har fokus på, at indsatsen er begrundet og understøttet af oplysningerne i sagen. 

Hvorfor: Indsamling og analyse af relevante oplysninger om borgerens forhold er en forudsætning for at vælge den rigtige indsats.

Handleplan/Ungeplan/Barnets plan

kommunen tilbyder og udarbejder handleplan/ungeplan/barnets plan, når det er relevant. 

Hvorfor: Handleplanen, ungeplanen og barnets plan tydeliggør målene med borgerens indsats og bidrager til at sikre overblik, koordinering og kontinuitet i sagen.

Konkrete indsatsmål

Taskforcen anbefaler at, kommunen har fokus på, at der er formuleret konkrete mål for borgerens indsats. 

Hvorfor: Konkrete mål gør det muligt at følge op på, om indsatsen fører til de forventede resultater eller der er behov for justering.

Retningslinjer, metoder og redskaber

Taskforcen anbefaler at, kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter opfølgningen.

Hvorfor: Et fælles fagligt grundlag understøtter en ensartet og systematisk praksis for opfølgning på borgerens indsats.

Systematisk sagsbehandling

Taskforcen anbefaler at, kommunen følger løbende og systematisk op på indsatsen, herunder om borgerens indsats fortsat er den rette. 

Hvorfor: En løbende systematisk opfølgning understøtter, at indsatsen opfylder sit formål, og at borgeren får den rette indsats.

Borgersamarbejde

Taskforcen anbefaler at, kommunen har retningslinjer, metoder og redskaber, der understøtter samarbejdet med borgeren. 

Hvorfor: Et fælles fagligt grundlag sikrer en ensartet og systematisk praksis for samarbejdet med borgeren.

Fokus på borgerens ressourcer, ønsker og behov

Taskforcen anbefaler at, kommunen tilrettelægger indsatsen i samarbejde med borgeren og med udgangspunkt i borgerens ressourcer, ønsker og behov. 

Hvorfor: Borgerne har ret til at få indflydelse på de forhold, som vedrører dem. Sagsbehandlingen skal tilrettelægges i samarbejde med borgerne på en måde, som sikrer reel inddragelse. Borgeren besidder vigtig viden om egne ønsker og behov, og det understøtter borgernes motivation og ejerskab til indsatsen.

Fokus på at borgeren kan deltage i almene fællesskaber

Taskforcen anbefaler at, kommunen har fokus på, at borgeren kan deltage i almene fællesskaber. 

Hvorfor: Tilknytning til sociale netværk, skole, uddannelse eller job er vigtige faktorer for borgerens trivsel og deltagelse i samfundet, som bidrager til selvstændig livsførelse.

Materialer fra taskforcen

Herunder finder du et udvalg af skabeloner, redskaber og inspirationsmateriale, taskforcen har indsamlet vedrørende temaet Sagsbehandling.

Afgørelsesskabelon

Taskforcen har udarbejdet en afgørelsesskabelon, som udgør et eksempel på en disposition til den gode afgørelse. Kommunen kan bruge skabelonen som udgangspunkt for at udarbejde sine egne tilsagns- og afslagsskabeloner. Skabelonen indeholder en klagevejledning.

Hent afgørelsesskabelonen

Klagevejledning

Taskforcen har udarbejdet et eksempel på en klagevejledning, som lever op til kravene i forvaltningslovens § 25. Klagevejledningen er indeholdt i skabelonen herover.

Hent Klagevejledningen

Udredningsværktøjet til børnehandicapområdet

Udredningsværktøjet bygger på ICS-metoden og understøtter en systematisk og helhedsorienteret sagsbehandling og inddragelse af børn med funktionsnedsættelser

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en række redskaber og metoder, som understøtter anvendelsen af ICS og Udredningsværktøjet, herunder:

  • Redskaber såsom ICS håndbogen, De aldersopdelte fokusområder, Ægget, ICS-trekanten og Dialoglinealen.
  • Skabeloner til screening, afdækning, børnefaglig undersøgelse, barnets plan, ungeplan indhentning af oplysninger mv.

E-læring, metodekurser og rådgivningsforløb om Udredningsværktøjet.

Gå til Udredningsværktøjet til børnehandicapområdet

Inddragelse af børn og unge med handicap

Få inspiration til arbejdet med at inddrage børn og unge med handicap i egen sag, herunder:

  • Videnstema: Inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag.
  • Inspirationsmaterialet om inddragelse af børn og unge med autisme i egen sag.
  • Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling.

Podcast. Børnesyn og børneinddragelse – Sådan styrkes inddragelsen af børn og unge med handicap i egen sag.

Gå til Inddragelse af børn og unge med handicap

Tjekliste om hjemmetræning

Tjeklisten er et arbejdsredskab, som støtter sagsbehandlere i at inddrage væsentlige sagsbehandlingsregler korrekt i sagsbehandlingen.

Tjeklisten tager udgangspunkt i sager om hjemmetræning, men kan også bruges på andre områder på børnehandicapområdet.

Hent Tjekliste om hjemmetræning

Voksenudredningsmetoden (VUM 2.0)

Voksenudredningsmetoden (VUM) er en metode til sagsbehandling på myndighedsområdet for voksne med handicap, psykiske vanskeligheder eller sociale problemer. Metoden understøtter alle faser i sagsbehandlingen.

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en række redskaber og materialer, som understøtter anvendelsen af VUM, herunder:

  • VUM metodehåndbogen.
  • VUM redskaber til sagsbehandlingens faser.
  • Kravspecifikation til VUM 2.0.

E-læring, undervisningsmateriale, implementeringsvejledning og implementeringsforløb.

Gå til Voksenudredningsmetoden

At skrive en afgørelse

Ankestyrelsens At skrive en afgørelse er en håndbog til sagsbehandlere om, hvordan man skriver en afgørelse, der er korrekt opbygget, og som de fleste borgere kan forstå.

Hent Ankestyrelsnens At skrive en afgørelse

E-læring: Sagsoplysning – med eksempler fra hjemmetræningsområdet

I e-læringen om sagsoplysning tilbydes praksisnær læring om de generelle udfordringer, der i forbindelse med sagsoplysning.

Materialet tager udgangspunkt i konkrete eksempler fra hjemmetræningsområdet, men kan anvendes på tværs af områder.

Gå til Ankestyrelsens e-læring om sagsoplysning

E-læring om helhedsvurderinger

I Ankestyrelsens e-læringen om helhedsvurdering tilbydes praksisnær læring om de generelle udfordringer, der er i forbindelse med helhedsvurderingen.

Materialet tager udgangspunkt i konkrete eksempler fra hjælpemidler, forbrugsgoder og merudgifter.

Gå til Ankestyrelsens E-læring om helhedsvurderinger

Recovery-orienteret rehabilitering: Hvis du er sagsbehandler eller leder i myndighed

Social- og Boligstyrelsen har udviklet en guide til sagsbehandlere og ledere på myndighedsområdet. Her kan du læse om, hvordan du som sagsbehandler kan støtte borgerne til at leve et så meningsfuldt og selvstændigt liv som muligt, gennem otte principper for recovery-orienteret rehabilitering. Du kan også læse om, hvordan du som leder kan sikre, at sagsbehandlerne har de rammer, der skal til for at arbejde efter principperne.

Gå til temaet om Recovery-orienteret rehabilitering på social.dk

Retningslinje for orientering af borgeren om rådgivers fravær eller ophør

Eksempel på retningslinje for orientering af borgeren ved rådgivers sygemelding, barselsorlov eller ophør. Retningslinjen specificerer sagsbehandler og leders opgaver i forbindelse med orienteringen og overdragelsen. Dokumentet understøtter inddragelse og sammenhæng i barnets/forældrenes forløb.

Hent Retningslinje for orientering af borgeren om rådgivers fravær eller ophør

Workflow for orientering ved sagsbehandlerskifte

Dokumentet beskriver arbejdsgang og fordeling af roller og ansvar i forbindelse med orientering af borgeren om rådgiverskift. 

Hent Workflow for orientering ved sagsbehandlerskifte

Brev om sagsbehandlers ophør

Brevskabelonen kan bruges til at orientere forældre om den nuværende rådgivers ophør. Understøtter inddragelse og sammenhæng i forløbet omkring barn/forældre.

Hent Brev om sagsbehandlers ophør

Brev om ny sagsbehandler

Brevskabelonen kan bruges til at orientere forældre om ny rådgiver. Understøtter inddragelse og sammenhæng i forløbet omkring barn/forældre.

Hent Brev om ny sagsbehandler

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her