Retten til at klage

Du oplever måske, at nogle af de beslutninger, der bliver truffet i din kommune eller af Ungdomskriminalitetsnævnet, og som handler om dig, er uretfærdige eller dårlige.

Det kan også være, at du oplever, at de voksne på den sikrede institution beslutter eller gør noget, der har betydning for dig, og som du er meget utilfreds med. I nogle situationer vil du have mulighed for at klage. I andre situationer kan du måske få hjælp af andre voksne til, at der findes en løsning på det, du er utilfreds med.

Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du eller dine forældre klage over, hvis I synes, at den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de beslutninger, der er.

Hvis det, du er utilfreds med ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, så er der andre muligheder for, at du kan fortælle nogle voksne om det, du er utilfreds med, og at de måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.

Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager, kommer an på, hvad du klager over:

  • Klag til Ankestyrelsen om bl.a.:
    • Du er anbragt på en sikret institution, og det forstår du ikke, for du er ikke kriminel.
    • De voksne på institutionen må læse dine e-mails og lytte med ved dine telefonsamtaler.
  • Klag til kommunalbestyrelsen om bl.a.:
    • De voksne på institutionen brugte uden grund fysisk magt til at føre dig ned på dit værelse.
  • Klag til socialtilsynet om bl.a.:
    • De voksne på institutionen er ofte sure og skælder jer meget ud.

I svarene til spørgsmålene nedenfor kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.

Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som de voksne på den sikrede institution tilbyder dig, så har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med din institution. Det hedder en ” Whistleblower-ordning”.

Når du er anbragt på en sikret institution er det Socialtilsyn Øst, der fører tilsyn med institutionen.

Du finder deres whistleblowerordning her

Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du gør det.

Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand:

Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand holder blandt andet øje med, at børn og unge, der bor i plejefamilier eller på institution, bliver behandlet ordentligt og har det godt.

Som anbragt på en sikret institution har du – uanset om der er kontrol med dine telefonsamtaler eller anden kommunikation – også mulighed for at kontakte Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand med spørgsmål om dine rettigheder som anbragt. Du kan kontakte Børnekontoret på:

  • Mail: post@ombudsmanden.dk
  • Telefon 33 13 25 12 (telefonen er åben mandag-torsdag 9-15, fredag 9-14)

Læs mere om Børnekontoret hos Folketingets ombudsmand

Hvis du synes, at det var unødvendigt, at de lavede en magtanvendelse, kan du klage over det. Det er vigtigt, at du hurtigt efter episoden får beskrevet din oplevelse af situationen. Beskrivelsen skal sendes sammen med institutionens indberetning af magtanvendelsen til din børne- og ungerådgiver. Du kan bede de voksne på institutionen om at hjælpe dig med at lave beskrivelsen.

Hvis du gerne vil klage over de voksnes magtanvendelse, kan du snakke med fx socialrådgiveren på den sikrede institution, så du kan få hjælp til at skrive og sende din klage til din kommune.

Børne- og ungeudvalget kan beslutte, at der i en bestemt periode skal være kontrol med de telefonsamtaler eller beskeder, som du har med bestemte personer. Det kan være fordi, din børne- og ungerådgiver vurderer, at din kontakt med disse personer kan skade din sundhed eller udvikling.

Hvis du synes, at den beslutning er meget forkert eller urimelig, kan du klage over den til Ankestyrelsen. Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med.

Hvis du gerne vil klage, kan du snakke med fx din kontaktpædagog eller børne- og ungerådgiver, så du kan få hjælp til at sende din klage til Ankestyrelsen.

Det kan være, at du er i tvivl om, hvordan du klager og at du oplever ikke at få den hjælp du har brug for fra de voksne, eller at du har svært ved at spørge dem. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Kontakt

Annie Gaardsted Frandsen
Specialkonsulent