Det kan også være, at du oplever, at de voksne på den sikrede institution beslutter eller gør noget, der har betydning for dig, og som du er meget utilfreds med. I nogle situationer vil du have mulighed for at klage. I andre situationer kan du måske få hjælp af andre voksne til, at der findes en løsning på det, du er utilfreds med.
Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du eller dine forældre klage over, hvis I synes, at den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de beslutninger, der er.
Hvis det, du er utilfreds med ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, så er der andre muligheder for, at du kan fortælle nogle voksne om det, du er utilfreds med, og at de måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.
Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager, kommer an på, hvad du klager over:
- Klag til Ankestyrelsen om bl.a.:
- Du er anbragt på en sikret institution, og det forstår du ikke, for du er ikke kriminel.
- De voksne på institutionen må læse dine e-mails og lytte med ved dine telefonsamtaler.
- Klag til kommunalbestyrelsen om bl.a.:
- De voksne på institutionen brugte uden grund fysisk magt til at føre dig ned på dit værelse.
- Klag til socialtilsynet om bl.a.:
- De voksne på institutionen er ofte sure og skælder jer meget ud.
I svarene til spørgsmålene nedenfor kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.
Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som de voksne på den sikrede institution tilbyder dig, så har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med din institution. Det hedder en ” Whistleblower-ordning”.
Når du er anbragt på en sikret institution er det Socialtilsyn Øst, der fører tilsyn med institutionen.
Du finder deres whistleblowerordning her
Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du gør det.
Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand:
Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand holder blandt andet øje med, at børn og unge, der bor i plejefamilier eller på institution, bliver behandlet ordentligt og har det godt.
Som anbragt på en sikret institution har du – uanset om der er kontrol med dine telefonsamtaler eller anden kommunikation – også mulighed for at kontakte Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand med spørgsmål om dine rettigheder som anbragt. Du kan kontakte Børnekontoret på:
- Mail: post@ombudsmanden.dk
- Telefon 33 13 25 12 (telefonen er åben mandag-torsdag 9-15, fredag 9-14)
Læs mere om Børnekontoret hos Folketingets ombudsmand