Retten til at klage

Du oplever måske, at nogle af de beslutninger, der bliver truffet i din kommune eller af ungdomskriminalitetsnævnet, og som handler om dig, er uretfærdige eller dårlige. Det kan også være, at du oplever, at de voksne på den delvis lukkede institution beslutter eller gør noget, der har betydning for dig, og som du er meget utilfreds med. I nogle situationer vil du have mulighed for at klage. I andre situationer kan du måske få hjælp af andre voksne til, at der findes en løsning på det, du er utilfreds med

Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du eller dine forældre klage over, hvis I synes, den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de beslutninger, der er.

Hvis det, du er utilfreds med ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, så er der andre muligheder for, at du kan fortælle om det, du er utilfreds med, til nogle voksne, og at de måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.

 

Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager kommer an på, hvad du klager over:

  • Klag til Ankestyrelsen om bl.a.:
    • Du er anbragt på en delvis lukket institution, og det forstår du ikke
    • De voksne på institutionen tilbageholder dig, så du ikke kan færdes frit.
    • De voksne på institutionen må læse dine e-mails og lytte med ved dine telefonsamtaler
  • Klag til kommunalbestyrelsen om bl.a.:
    • De voksne på institutionen brugte uden grund fysisk magt til at føre dig ned på dit værelse.
  • Klag til socialtilsynet om bl.a.:
    • De voksne på institutionen er ofte sure og skælder jer meget ud.

I svarene til spørgsmålene nedenfor kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.

Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som de voksne på den delvis lukkede institution tilbyder dig, så har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med din institution. Det hedder en ”Whistleblower-ordning”.

Når du er anbragt på en delvist lukket institution er det Socialtilsyn Øst, der fører tilsyn med institutionen. Du finder deres whistleblowerordning her: https://socialtilsynost.dk/selvbetjening/whistleblow-henvendelser

Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du gør det.

BørneTelefonen

Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du klager, og hvor du skal klage henne, men ikke kender nogen voksne, som du har tillid til, så kan du enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte med de voksne på BørneTelefonen på www.boernetelefonen.dk.

Hvis børne- og ungeudvalget har besluttet, at du skal anbringes på en delvis lukket institution, så kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 10 år.

Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal anbringes på en delvis lukket institution, så kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 12 år.

Hvis du er utilfreds, og er gammel nok til at klage, så snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du ikke er gammel nok til selv at klage til Ankestyrelsen, så kan du eventuelt snakke med dine forældre om, at du er utilfreds. De vil som oftest have mulighed for at klage på dine vegne.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din rådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen, eller direkte til Ankestyrelsen.

Er du utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skal hjem igen, så kan du klage til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 10 år, og det er din børne- og ungerådgiver, der har besluttet, at du skal hjem. Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal flytte hjem, så skal du være 12 år for at klage til Ankestyrelsen. Hvis du er utilfreds, og er gammel nok til at klage, så snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din rådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen, eller direkte til Ankestyrelsen.

Hvis du synes, at det var unødvendigt, at de lavede en magtanvendelse, kan du klage over det. Det er vigtigt, at du hurtigt efter episoden får beskrevet din oplevelse af situationen. Beskrivelsen skal sendes sammen med institutionens indberetning af magtanvendelsen til din børne- og ungerådgiver. Du kan bede de voksne på institutionen hjælpe dig med at lave beskrivelsen.

Hvis du gerne vil klage over de voksnes magtanvendelse, kan du snakke med fx din børne- og ungerådgiver eller en voksen på den delvis lukkede institution, du har tillid til. De voksne kan hjælpe dig med at skrive og sende din klage til din kommune.

Hvis du er utilfreds med, at du bliver tilbageholdt, så kan du snakke med din børne- og ungerådgiver om, at du er utilfreds med lederens beslutning, og gene vil klage over det. Beslutningen er sikkert blevet taget, fordi de voksne er bekymrede for, hvad du laver, og hvad der sker med dig, når du ikke er på institutionen.

Hvis du er i tvivl, så kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de voksne her hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage til din kommune.

Børne- og ungeudvalget kan beslutte, at der i en bestemt periode skal være kontrol med de telefonsamtaler eller beskeder, som du har med bestemte personer. Det kan være, fordi din børne- og ungerådgiver vurderer, at din kontakt med disse personer kan skade din sundhed eller udvikling.

Hvis du synes, at den beslutning er meget forkert eller urimelig, kan du klage over den til Ankestyrelsen. Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med.

Hvis du gerne vil klage, kan du snakke med fx din kontaktpædagog eller børne- og ungerådgiver, så du kan få hjælp til at sende din klage til Ankestyrelsen.

Det kan være, at du er i tvivl om, hvordan du klager og ikke oplever at få den hjælp du har brug for fra voksne, eller du har svært ved at spørge dem. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med hvordan du får lavet din klage.

Kontakt

Annie Gaardsted Frandsen
Specialkonsulent