Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager, kommer an på, hvad du klager over:
- Klag til Ankestyrelsen om bl.a.:
- Jeg er anbragt på et børne- og ungehjem, og det forstår jeg ikke
- De voksne på børne- og ungehjemmet kan tilbageholde mig, så jeg ikke kan færdes frit.
- De voksne på børne- og ungehjemmet må læse mine breve og lytte med ved mine telefonsamtaler
- Klag til kommunalbestyrelsen om bl.a.:
- De voksne på børne- og ungehjemmet gennemsøgte mit værelse uden grund
- Klag til socialtilsynet om bl.a.:
- De voksne på børne- og ungehjemmet er ofte sure og skænder os meget ud..
I svarene til spørgsmålene nedenfor kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.
Socialtilsynet er en offentlig myndighed, der har godkendt det børne- og ungehjem, som du bor på. Socialtilsynet skal løbende holde øje med, at personalet giver børnene og de unge, der bor på hjemmet, tryghed og omsorg og gode muligheder for at udvikle sig.
Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som de voksne på børne- og ungehjemmet tilbyder dig, så har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med dit børne- og ungehjem. Det hedder en ” Whistleblower-ordning”. Hvilket socialtilsyn du skal henvende dig til, afhænger af, hvor i landet, børne- og ungehjemmet ligger.
Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (for eksempel din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du gør det.
BørneTelefonen
Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du klager, og hvor du skal klage henne, men ikke kender nogen voksne, som du har tillid til, så kan du enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte med de voksne på BørneTelefonen på www.boernetelefonen.dk.