Retten til at klage

Du oplever måske, at nogle af de beslutninger, der bliver truffet i din kommune eller af ungdomskriminalitetsnævnet, og som handler om dig, er uretfærdige eller dårlige. Det kan også være, at du oplever, at de voksne på børne- og ungehjemmet beslutter eller gør noget, der har betydning for dig, og som du er meget utilfreds med. I nogle situationer vil du have mulighed for at klage. I andre situationer kan du måske få hjælp af andre voksne til, at der findes en løsning på det, du er utilfreds med.

Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du og dine forældre klage over, hvis I synes, den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de beslutninger, der er.

Hvis det, du er utilfreds med ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, så er der andre muligheder for, at du kan fortælle om det, du er utilfreds med, til nogle voksne, og at de måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.

Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager, kommer an på, hvad du klager over:

  • Klag til Ankestyrelsen om bl.a.:
    • Jeg er anbragt på et børne- og ungehjem, og det forstår jeg ikke
    • De voksne på børne- og ungehjemmet kan tilbageholde mig, så jeg ikke kan færdes frit.
    • De voksne på børne- og ungehjemmet må læse mine breve og lytte med ved mine telefonsamtaler
  • Klag til kommunalbestyrelsen om bl.a.:
    • De voksne på børne- og ungehjemmet gennemsøgte mit værelse uden grund
  • Klag til socialtilsynet om bl.a.:
    • De voksne på børne- og ungehjemmet er ofte sure og skænder os meget ud..

I svarene til spørgsmålene nedenfor kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.

Socialtilsynet er en offentlig myndighed, der har godkendt det børne- og ungehjem, som du bor på. Socialtilsynet skal løbende holde øje med, at personalet giver børnene og de unge, der bor på hjemmet, tryghed og omsorg og gode muligheder for at udvikle sig.

Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som de voksne på børne- og ungehjemmet tilbyder dig, så har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med dit børne- og ungehjem. Det hedder en ” Whistleblower-ordning”. Hvilket socialtilsyn du skal henvende dig til, afhænger af, hvor i landet, børne- og ungehjemmet ligger.

Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (for eksempel din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du gør det.

BørneTelefonen

Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du klager, og hvor du skal klage henne, men ikke kender nogen voksne, som du har tillid til, så kan du enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte med de voksne på BørneTelefonen på www.boernetelefonen.dk.

Hvis din børne- og ungerådgiver eller børne- og ungeudvalget har besluttet, at du skal anbringes på et børne- og ungehjem, så kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 10 år.

Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal anbringes på et børne- og ungehjem, så kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 12 år.

Hvis du er utilfreds, og er gammel nok til at klage, så snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du ikke er gammel nok til selv at klage til Ankestyrelsen, så kan du eventuelt snakke med dine forældre om, at du er utilfreds. De vil som oftest have mulighed for at klage på dine vegne.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din rådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen, eller direkte til Ankestyrelsen.

Er du utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skal hjem igen, så kan du klage til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 10 år, og det er din børne- og ungerådgiver, der har besluttet, at du skal hjem. Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal flytte hjem, så skal du være 12 år for at klage til Ankestyrelsen. Hvis du er utilfreds, og er gammel nok til at klage, så snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din rådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen, eller direkte til Ankestyrelsen.

Hvis du synes, at der er for mange regler eller for urimelige regler på dit børne- og ungehjem, så er det en god ide at tale med de voksne om det først, for det kan jo være, at de godt kan se, at nogle af reglerne er helt urimelige, hvis du forklarer dem det. Nogle steder bliver der også holdt husmøder eller børnemøder, hvor børnene kan snakke med de voksne om, hvordan de gerne vil have det på børne- og ungehjemmet.

Hvis det ikke hjælper at snakke med de voksne, så kan du snakke med din børne- og ungerådgiver om, at du oplever reglerne urimelige. Du har også mulighed for at henvende dig anonymt til socialtilsynet

Hvis du er i tvivl så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du synes, at det var unødvendigt og urimeligt, at de lavede en fysisk magtanvendelse, så kan du klage over det til din børne- og ungerådgiver.

Når de voksne laver en magtanvendelse, så skal de bagefter beskrive deres version af, hvad der er sket. De skal fortælle dig, hvad de har skrevet, og du skal have mulighed for at fortælle, hvordan du oplevede situationen. Du kan enten selv skrive det ned, eller du kan få de voksne til at skrive ned, hvad du fortæller dem, og så godkende det, de har skrevet. Bagefter skal lederen af børne- og ungehjemmet sørge for, at både de voksnes beskrivelse, og din beskrivelse af situationen bliver sendt til din kommune samt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med børne- og ungehjemmet.

Hvis du mener, at en fysisk magtanvendelse har været urimelig og unødvendig, så er det vigtigt, at du får lavet en beskrivelse af din oplevelse af situationen. Din oplevelse er lige så meget værd, som de voksnes.

Hvis du er i tvivl, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du er 12 år og utilfreds med den beslutning, som børne- og ungeudvalget har taget om, at de voksne kan forhindre dig i at forlade børne- og ungehjemmet, kan du klage til Ankestyrelsen. Beslutningen er sikkert blevet taget, fordi din børne- og ungerådgiver og de voksne i børne- og ungeudvalget er bekymrede for, hvad du laver, og hvad der sker med dig, når du ikke er på børne- og ungehjemmet. 

Hvis du vil klage, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du klager til Ankestyrelsen.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med.

Hvis du er i tvivl, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med hvordan du får lavet din klage.

Børne og ungeudvalget må beslutte, at der skal føres brev- og telefonkontrol, når du taler med nogle bestemte personer, fordi de vurderer, at din kontakt til disse personer kan skade din sundhed eller udvikling.

Hvis du er 12 år eller ældre, kan du klage til Ankestyrelsen over børne- og ungeudvalgets beslutning om, at dine telefonsamtaler og anden kontakt med din kæreste skal kontrolleres. Det er ikke sikkert, at beslutningen bliver ændret, men du har ret til at klage, hvis du er utilfreds. Og du har ret til en begrundelse, hvis du ikke får ret.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med.

Hvis du gerne vil klage, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om, hvordan du klager til Ankestyrelsen.

Hvis du er i tvivl, så kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Kontakt

Annie Gaardsted Frandsen
Specialkonsulent