Retten til at klage

Hvis du er fyldt 10 år, så har du ret til at klage over de beslutninger, der handler om dig. Hvis du har noget du gerne vil klage over, så kan det være en god ide at tale med en voksen (fx din børne- og ungerådgiver) om hvordan du gør det.
Det er ikke sikkert at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de beslutninger, der er.

Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager kommer an på hvad du klager over:

  • Klag til Ankestyrelsen om bl.a.: Jeg er anbragt i en plejefamilie, og det forstår jeg ikke
  • Klag til socialtilsynet om bl.a.: Mine plejeforældre er ofte sure og skændes meget.

BørneTelefonen

Hvis du har brug for hjælp til hvordan du klager og hvor du skal klage henne, så kan du snakke med din børne- og ungerådgiver eller enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte på www.boernetelefonen.dk.

 Hvis du har brug for hjælp til hvordan du klager og hvor du skal klage henne, så kan du snakke med din børne- og ungerådgiver eller enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte på www.boernetelefonen.dk.

Ja, det kan du klage over. Hvis du er utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skulle anbringes et bestemt sted, så kan du klage til kommunen eller Ankestyrelsen. Snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage. 
Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med.

Ja, det kan du klage over. Hvis du er utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skal hjem igen, så kan du klage til kommunen eller Ankestyrelsen. Snak fx med din børne- og ungerådgiver, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage. 
Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din børne- og ungerådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til hende eller ham, eller direkte til Ankestyrelsen.

Hvis du synes, at der er for mange regler eller for urimelige regler, i den plejefamilie du er i, så er det en god ide at tale med dine plejeforældre om det først, for det kan jo være, at de godt kan se, at det er lidt for meget for dig, hvis du forklarer dem det. 
Hvis det ikke hjælper at snakke med dine plejeforældre, så kan du snakke med din børne- og ungerådgiver, om, at du oplever reglerne urimelige. Du kan også drøfte det med den tilsynsførende fra socialtilsynet, der årligt kommer på tilsynsbesøg. Kan du ikke vente på tilsynsbesøget, har du også mulighed for anonymt at henvende dig til socialtilsynet.
Hvis du er i tvivl så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage eller henvendelse til socialtilsynet.