Hovedelementerne i Vi hjælper hinanden – på tværs af handicap består af at:
- Rekruttere frivillige, bl.a. igennem et godt informationsmateriale
- Udarbejde aftaleskabelon for ledsage- og besøgsordninger – der skal være klare retningslinjer
- Afholde informationsaktiviteter, hvor frivillige klædes på til opgaven, fx kick-off med undervisning, lege, rollespil m.m
- Finde borgere, der gerne vil have en ledsager/besøgsven. Husk at vurdere, hvordan borgeren kan indgå i aftale om besøgsven/ledsager
- Matche borgeren med en frivillig
- Følge op med forskellige aktiviteter (snak med den frivillige og borgeren og organiser fx fællesaktiviteter for alle frivillige og borgere).
Sådan gør I:
Rekrutter og uddan frivillige
Første opgave består i at udvikle et godt informationsmateriale, som kan gøre mulige frivillige nysgerrige på at blive ledsager/besøgsven. Brug også jeres kendskab til borgere med udviklingshæmning i kommunen, når I skal finde frivillige. Der afholdes en kick-off dag for de frivillige, hvor gode elementer i dagen kan være at:
- Undervise i, hvad man skal gøre, hvad man ikke skal/må gøre.
- Inddrage de frivillige i processen.
- Spille rollespil, hvor man træner forskellige ting, fx det første møde med en ny borger.
- Lege, hygge og sammenhold, hvor man motiverer og har det sjovt.
Vigtigt med et godt match af besøgsven/ledsager og borger
Der skal findes en frivillig til hver borger (hvis det er muligt), men matchet skal være rigtigt. I den proces kan der fx udarbejdes spørgeskema til både frivillige og borgere, hvor man kan spørge ind til, hvad de kan lide/ikke kan lide, hobbyer/interesser, om de helst vil tale med en af samme køn eller alder, om rygning er et problem med mere.
Følg op på besøgene
Tag med ud på 1 eller 2 besøg, og vurder, om det er et rigtigt match. Støt op omkring de frivillige og hjælp med at løse diverse udfordringer.
Støt frivillige i at mødes med hinanden
De frivillige kan også få meget ud af initiativet, udover at borgerne får mulighed for at danne nye relationer og venskaber og bliver støttet i at optage nye aktiviteter. Det kan være godt at støtte de frivillige i at mødes med hinanden, så de kan danne et netværk og tale med hinanden om deres oplevelser.
Afhold seminarer
I kan afholde projektseminarer/workshops og fællesarrangementer, både for frivillige og borgere, både for at holde gejsten og for at skabe god stemning og hygge.
Lav et digitalt katalog
Lige nu er Guldborgsund i gang med at få lavet et digitalt katalog, hvor man kan lægge forskellige ting ind, fx melde sig til aktiviteter (aktiviteter, som besøgsvennerne selv arrangerer), se små film om, hvordan et besøg kan se ud, melde sig som ledsager med mere.
Sådan var projektet organiseret
Guldborgsund Kommune har afholdt styregruppemøde med den nedsatte styregruppe for at fordele opgaver, lave en tidsplan og planlægge kick-off dagen for frivillige. Der afholdes opfølgende og planlæggende styregruppemøder ca. 1 gang om måneden.
I styregruppen indgår: projektleder, 2 tovholdere, formand for handicapråd og pårørenderåd og 2 borgerrepræsentanter (frivillige), hvoraf 1 er repræsentant for medborgerrådet.
1 projektleder, der overordnet styrer alle aktiviteter.
Derudover er der i Guldborgsund 2 tovholdere, der bl.a. rekrutterer frivillige ledsagere/besøgsvenner og borgere og udformer aftaler. Tovholderne er også dem, der har al borgerkontakten. Tovholderne har mødtes 1 dag om ugen. I opstartsperioden har tovholderne brugt ca. 8 timer om ugen på projektet.
De frivillige er blevet rekrutteret via de personlige kontakter, som tovholderne har. Borgere rekrutteres ud fra personligt kendskab eller ved at tage ud i botilbud og snakke med personale og borgere. Disse besøg skal planlægges forud. Det er en fordel med et forudgående kendskab til frivillige og personale på botilbud, så I lettere kan følge op på, hvordan det går.