Hvad gør man, når man gerne vil give nye oplevelser og sanseindtryk og bor i en cykelby som København, hvor ladcykler er en del af gadebilledet, og hvor de unge er vant til at bevæge sig rundt overalt på cykel?
Musvågevej kiggede på erfaringerne fra projektet Cykel uden alder, hvor frivillige cykler med ældre medborgere på ladcykler. De købte to specialbyggede ladcykler og fandt frivillige cykelpiloter, der havde lyst til at cykle en tur med en medborger med handicap – og projektet blev sat i gang.
Konceptet er enkelt: Efter en times introduktion og et par cykelture, hvor der er en ansat fra bo- og dagtilbuddet med, er cykelpiloten klar til at tage ud på egen hånd - eller sammen med en ansat - med en borger fra Musvågevej i ladcyklen. Personalet følger borgeren ned i cyklen og fortæller cykelpiloten, hvis der er noget, han eller hun skal være særligt opmærksom på omkring borgeren den dag. Den frivillige pilot cykler så en tur med borgeren. Hvis der er behov for det, tager en fra personalet med. Det er meget fleksibelt, så den frivillige selv kan vælge, hvornår cykelturen skal foregå, og om det skal være med den samme borger hver gang.
Borgeren bliver også inddraget og er selv med til at træffe beslutningen om at komme på cykeltur.
Ud over de frivillige cykelpiloter cykler personalet også med borgerne. De bruger blandt andet cyklerne som transport til dagcenteret. Med de udadreagerende borgere er det ofte kun personale, der cykler.
Sådan gør I:
Hvis et bosted ønsker at starte en ordning op, hvor frivillige og personale cykler med borgerne, er der en række opmærksomhedspunkter, som kan være værd at se nærmere på.
Rekruttér frivillige cykelpiloter
Først skal man finde nogle frivillige til at cykle med borgerne. På Musvågevej fandt de nye veje til at rekruttere frivillige, så de - ud over det netværk, de havde i forvejen - også opsøgte uddannelsessteder og rekrutterede via Facebook. Musvågevejs projekt har også været i TV2 Lorry nyhederne, og det kom der en del henvendelser fra frivillige ud af.
Herefter skal de frivillige uddannes som ”cykelpilot”. Den første halve time er en samtale med koordinatoren, hvor der spørges ind til, hvorfor man ønsker at være frivillig, og hvor arbejdet som cykelpilot bliver beskrevet. Det er vigtigt at klæde den frivillige på i forhold til eventuelle problemstillinger eller opmærksomhedspunkter hos den enkelte borger.
Derefter er der en halv times praksisintroduktion til cyklerne med koordinatoren, hvor der også orienteres om de praktiske forhold. Der udarbejdes en samspilsaftale mellem stedet og den frivillige, hvori tavshedspligten og det etiske regelsæt fra kommunen beskrives. Samspilsaftalen underskrives af begge parter. De frivillige cykler kun, når de har lyst.
På den frivilliges første cykeltur med en borger, cykler en fra personalet også med, så den frivillige kan vænne sig til at cykle med borgeren.
Klæd personalet på til opgaven
Personalet startede med at få fælles information om projektet, bl.a. på et stort fællesmøde, hvor også pårørende og borgere var med. Her fortalte ledelsen, hvad projektet gik ud på. Derefter kom koordinatoren ud til teammøderne med en af cyklerne, så alle personalegrupper fik en introduktion, alle fik cyklet rundt på parkeringspladsen og fik praktisk information. Hvis der derefter var nogen, der var i tvivl, stod koordinatoren til rådighed med endnu en introduktion.
Introducér ordningen for borgere og pårørende
Borgere og pårørende blev introduceret for cykelordningen på den årlige sommerfest, hvor cyklen var stillet frem, så man kunne se den, røre ved den og få en tur, og hvor koordinatoren kunne svare på spørgsmål.
Nogle borgere er ude at cykle hver dag, når de skal transporteres til dagtilbuddet. Fra august til oktober er der dog kun 4-5 ture om ugen, og i vintermånederne helt ned til 1-2 ture hver uge. Der er nogle, som får faste ture med frivillige eller personale 3 gange om ugen i aftentilbuddet (§ 104).
Hovedelementerne i Cykelordningen består af:
- Introduktion af projektet til borgere, personale og pårørende
- Afholdelse af et praktisk teammøde for hver personalegruppe, hvor de får mulighed for at afprøve cyklerne
- Oprettelse af et bookingsystem til koordinering af frivillige og cykler
- Rekruttering af frivillige cykelpiloter
- Introduktion af frivillige til opgaven.
Sådan gør I:
- Find en medarbejder, som er ansvarlig koordinator for projektet; gerne en, som har erfaring med brugen af frivillige. Sæt ca. 15 timer om ugen af i starten, og skalér ned til 5 timer om ugen, når cykelordningen først er i gang.
- Søg fonde og/eller opret en forening til udgifter i forhold til cykler og koordinator.
- Anskaf cykler. På Musvågevej købte de en kørestolscykel til 60.000 kr. og to andre cykler til 33.000 kr. pr. stk.
- Introducér borgere, personale og pårørende til projektet, fx på et fællesmøde eller en sommerfest.
- Afhold et praktisk teammøde for hver personalegruppe, hvor de får mulighed for at afprøve cyklerne.
- Oprettelse af et bookingsystem til koordinering af frivillige og cykler.
- Rekruttering af frivillige cykelpiloter.
- Introduktion af frivillige til opgaven.
- Lav en samspilsaftale mellem bostedet og de frivillige.
- Det er vigtigt, at brugeren eller vedkommendes værge aktivt giver samtykke til at cykle med den frivillige.
- Find et bookingsystem til koordinering af frivillige og cykler. Man kan fx lave en aftale med kommunen om at bruge ekspertisen og bookingsystemet i "Cykling Uden Alder" (et cykelprojekt for ældre, med frivillige der cykler, hvor kommunerne kan melde sig ind).