I Kolding og Billund Kommune har borgerne haft mere direkte indflydelse på de projekter, kommunerne har sat i gang. Målet er at skabe større indflydelse og mere selvbestemmelse. Projektet blev afsluttet i 2012.
Projektet har haft til formål at forandre praksis på kommunernes botilbud, så medarbejderne bliver bedre klædt på til at imødekomme ønsker fra borgerne om mere indflydelse og selvbestemmelse.
Udgangspunktet har været, at borgerne skal have mulighed for direkte at påvirke indholdet af de projekter, der blev sat i gang i Kolding og Billund Kommune. Projektet har støttet videreudviklingen af borgernes kompetencer ved at involvere dem som eksperter i eget liv.
Projektet har desuden involveret borgernes pårørende og netværk, så deres indblik i den enkelte borgers liv også bliver inddraget. Det har samtidig betydet, at borgernes ønsker og perspektiver er blevet bragt videre til deres pårørende og netværk.
Hent Brugerindflydelse på dagsordenen. Et inspirationskatalog om brugerinddragelse i tilbud til mennesker med udviklingshæmning (pdf)
Læs projektets afsluttende rapport (pdf)
Hent følgeteksten til temakataloget (pdf)
Temakatalog er udviklet af borgere og medarbejdere i forbindelse med projektet. Temakataloget anvendes til at udveksle erfaringer om temaerne, og til at vælge hvilke temaer der skal arbejdes med.
Få yderligere information på projektets Facebook-side
Læs en række korte artikler, der viser nogle af projektets erfaringer med at gå i lære hos borgerne (pdf)
Film fra Billund og Kolding: Borgerne vælger projektfokus
Kolding og Billund Kommune er gået sammen om et projekt, hvor det er borgerne, der sætter dagsordenen. Borgerne har eksempelvis valgt, hvad der skulle sættes fokus på. Et af områderne har været brug af internet, computerspil, Skype med mere, og det har blandt andet betydet øget frihed i borgernes hverdag.
Se video på YouTube
Se også filmen om borgeres og medarbejderes arbejde med temakataloget:
Se video på YouTube
Målgruppe
Projektet har omfattet samtlige botilbud i Kolding og Billund Kommuner og har derfor omfattet derfor en bred målgruppe af:
- Voksne med udviklingshæmning, der har brug for omfattende støtte, og borgere, der modtager støtte til enkelte ting. Nogle har andre psykiske funktionsnedsættelser, som fx autisme. I alt 277 borgere.
- Medarbejdere på de deltagende botilbud (ledere, pædagoger, ergoterapeuter, lærere, social- og sundhedsassistenter, køkkenpersonale og studerende). I alt 180 medarbejdere.
- Pårørende og de private netværk, der er omkring de borgere, det handler om.
Formål og baggrund
Formålet med projektet var at skabe grundlag for positiv personlig udvikling hos den enkelte borger og give den enkelte mulighed for at forme botilbuddenes praksis og medarbejdernes arbejdsopgaver.
Baggrund
Projektet bygger videre på et tidligere arbejde med brugerindflydelse, der er gennemført i Kolding Kommune. Kolding Kommune har gennem længere tid arbejdet med 'Gennembrudsmetoden', og dette projekt tager afsæt i det faglige fundament, der på botilbuddene underbygger selvbestemmelse og brugerindflydelse. Der findes en række barrierer blandt personale og borgere, som dette projekt skal højde for.
Barrierer blandt personalet kan være:
- Usikkerhed omkring, hvad brugerindflydelse og selvbestemmelse er, og hvordan det praktiseres.
- Manglende kompetencer i at udvikle og implementere brugerindflydelse og selvbestemmelse.
- At den enkelte ikke vil afgive magt og kompetence til borgerne.
- Frygt for ensidigt fokus på resultater frem for processer og udvikling på botilbuddene.
Barrierer blandt borgerne kan være:
- Afhængighed af de professionelle, som gør, at målet for borgeren bliver at stille den professionelle tilfreds i højere grad end at sætte sig selv og egne behov i fokus.
- Reel eller forestillet institutionalisering som gør, at borgeren fastholder sig selv i rollen som en person med støttebehov.
- Begrænsede muligheder for at formulere egne behov og ønsker.
Resultater og evaluering
- Projektudviklingsgruppe: Bestod af beboere og medarbejdere fra Kolding og Billund samt konsulenter fra SUS og ULF. Gruppens medlemmer har formuleret 14 temaer, som har dannet rammen for arbejdet med brugerindflydelse på de enkelte botilbud.
- Udarbejdelse af temakatalog: Der er udarbejdet et temakatalog, der illustrerer og beskriver temaer, som er relevante for beboerne ift. brugerindflydelse på botilbud. Ud fra kataloget har hver beboer udvalgt de temaer, som han/hun ønsker der skulle fokus på.
- Medarbejderseminarer: På fem seminarer har medarbejderne bl.a. sat fokus på strategiarbejde for de enkelte tilbud og erfaringsudveksling.
- Pårørendeseminar: På to seminarer for beboernes pårørende og private netværk er arbejdet med brugerindflydelse præsenteret med efterfølgende dialog blandt de pårørende om det opfølgende arbejde med temaerne, hvor deres indblik i beboernes liv blev inddraget.
- Praksisarbejde med temaerne: Hvert tilbud har arbejdet over en halvårlig periode med det tema, de har udvalgt og har kunnet trække på processtøtte undervejs.
- Formidling: Der er udarbejdet et inspirationskatalog, der beskriver casehistorier og erfaringer i forhold til arbejdet med brugerindflydelse. Inspirationskataloget er uddelt til alle deltagende bosteder. Der er bl.a. også udarbejdet film undervejs i projektet, hvor udviklingforløbene er skitseret. Information og materialer fra projektet er samlet på en Facebookside. Desuden har beboere og medarbejdere formidlet erfaringer fra projektet ved arrangementer rundt om i landet.
Fremgangsmåde, metode og teori
Temakatalog:
En gruppe, som består af borgere, en repræsentant fra kommunerne, ULF samt Socialt Udviklingscenter SUS har udarbejdet et katalog over temaer, der kan arbejdes videre med på botilbuddene, fx bolig, fritid mv. Temakataloget tager udgangspunkt i borgernes synspunkter og er bl.a. indhentet gennem interviews.
Praksisarbejde med temaer:
På et seminar udveksler borgere og medarbejdere erfaringer om temaerne. Desuden vælger hvert botilbud, hvilket tema, det vil arbejde med. Hvert botilbud arbejder med det valgte tema. Der afholdes et seminar for pårørende med en dialog om arbejdet med temaerne.
Analyser af andres praksis på botilbud:
Der sammensættes grupper af botilbud. Hvert botilbud har ansvaret for at lave en analyse af praksis på et andet botilbud i gruppen, efter arbejdet med det valgte tema er gennemført. Analysen foretages i samarbejde med SUS.
Ændring af praksis:
Herefter udarbejdes en strategi for at ændre praksis på det enkelte botilbud, og der sættes endnu et forløb i gang, hvor ændringerne føres ud i praksis.
Samarbejdspartnere:
Socialt Udviklingscenter SUS
ULF - Udviklingshæmmedes Landsforbund.