Mange med udviklingshæmning mangler viden om konsekvenser af alkoholbrug. Derfor er det vigtigt at have fokus på forebyggelse. De har aldrig fået den information om alkohol, som de fleste andre danskere har modtaget gennem diverse forebyggelsesindsatser - i folkeskoler og andre uddannelsesinstitutioner, på arbejdspladser osv.
Derfor kan det være nødvendigt, at man i bo- og dagtilbud tager konkrete forebyggelsesinitiativer med fokus på alkoholkultur og alkoholmisbrug. En informations- og oplysningsindsats, der kommunikativt er målrettet mennesker med udviklingshæmning - om alkohol, gode alkoholvaner samt alkoholens skadevirkninger og risikoen for misbrug.
Gode råd til oplysningsarbejdet
- Gør oplysning om alkohol og misbrug til en del af det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde - også hvor ingen har et misbrug.
- Sørg for at inddrage beboerne/brugerne selv i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af indsatsen.
- Undlad så vidt muligt at tage udgangspunkt i uheldige episoder med alkohol, så ingen føler sig som misbruger eller boykotter oplysningen
- Undgå moralisering som kan medføre, at en person med misbrugsproblemer vil føle, at personalet tager afstand fra ham, hvis han ønsker at snakke om sit misbrug.
- Overvej, hvordan I kan gøre det legalt at tale om alkohol og misbrug, og vær til rådighed for spørgsmål og bekymringer angående alkohol og misbrug.
Konkrete spørgsmål
Tag udgangspunkt i enkle og konkrete spørgsmål, når I sætter alkohol og alkoholvaner på dagsordenen. Spørgsmålene gør det ufarligt at tale om alkohol, da de bliver stillet til alle. Der er ikke tale om et interview eller et forhør, men om nogle emner for en fælles dialog mellem personale og beboere - og beboerne imellem.
De spørgsmål, som med held er blevet brugt i en sådan dialog, er meget enkle:
- Har du prøvet at drikke alkohol?
- Har du prøvet at være fuld? Hvordan var det?
- Har du oplevet andre være fulde? Hvordan var det?
- Hvad synes du er godt ved at drikke?
- Hvad, synes du, er dårligt ved at drikke?
- Hvad vil det sige at være alkoholiker?
- Hvad kan være farligt ved at drikke?
- Hvad gør det ved kroppen?
- Ved du, hvor man kan få hjælp, hvis man har alkoholproblemer (drikker for meget) - eller kender nogen der har alkoholproblemer?
En vigtig sidegevinst ved dialogen er, at personalet får indtryk af, hvor meget beboerne ved om alkohol, hvor meget den fylder i den enkeltes hverdag. På den måde bliver det lettere at vurdere, hvilke områder der er særlig brug for oplysning.
For nogle mennesker med udviklingshæmning vil spørgsmålene være for abstrakte og ukonkrete. Her vil der være brug for, at spørgsmålene suppleres med billeder og konkreter.
Dialogspil (alkoholspil)
Et dialog- eller alkoholspil går ud på at sætte en dialog i gang med afsæt i kort, der bliver læst op, med påstande om alkohol og alkoholrelaterede problemstillinger.
Spillet fremmer en åben dialog om alkohol mellem deltagerne uden irettesættelse og moralisering fra pædagoger og forældre/pårørende. Det kan være en fordel at gentage spillet med jævne mellemrum.
Påstandene på kortene skal være tilrettet målgruppens kommunikationsniveau. Teksten skal formuleres enkelt og konkret, men må gerne være provokerende og overraskende. Man kan udvikle spillet yderligere ved at sætte billeder eller symboler på kortene.
Temadage om alkohol
Alkoholkultur og -misbrug er et oplagt emne at tage op på en temadag i bofællesskabet, på værkstedet eller caféen.
Det er en rigtig god idé at arrangere temadagen i samarbejde med en konsulent fra det lokale misbrugscenter eller kommunens sundhedsafdeling. På den måde bliver temadagen præget af alkohol-/misbrugsfaglig viden og erfaring. For de fleste af deltagerne er det også mere spændende at komme i dialog med alkoholkonsulenten end at få budskaberne fra 'de sædvanlige pædagoger'.
Budskaberne skal målrettes deltagerne. Sørg for at snakken tager udgangspunkt i deltagernes egne forestillinger eller selvoplevede erfaringer med beruselse. Tal om gode og dårlige bivirkninger når man drikker alkohol. Fx hvad der kan ske med ens opførsel, hvis man drikker for meget.
Det er vigtig at gøre dialogen så konkret som mulig. Sammenlign almindelige øl med juleøl og 'sprutsodavand' (Breezere). Vej deltagerne og udregn promillen via nedenstående formel. Promiller kan virke lidt tekniske, men de kan være med til at vise, hvad der sker, når man drikker mange øl (eller sprutsodavand) på én gang - og at der er forskel på, hvor meget vi hver især kan tåle at drikke.
Sådan regner du promillen ud
Kvinder: 12 x antal genstande = promille
0,55 x vægt i kilo
Mænd:12 x antal genstande = promille
0,68 x vægt i kilo
Erfaringen med denne form for formidling til mennesker med udviklingshæmning er, at det giver en god og ligeværdig dialog. Den medvirker blandt andet til, at de selv kommer på banen med egne historier og eksempler.
En mere generel erfaring er, at budskaberne bør gentages med korte tidsintervaller, og at de er nemmere at huske, hvis de relateres til egen hverdag. Fx at man ikke må cykle eller køre på knallert, når man har drukket for meget, i stedet for at referere til at man ikke må køre bil. Det er de færreste mennesker med udviklingshæmning, som har bil.
Alkoholpolitik i beboerens hjem?
Personale i et botilbud kan ikke nedlægge forbud mod alkohol eller beslutte en egentlig alkoholpolitik i beboernes hjem. Men det kan være relevant at igangsætte en proces i samarbejde med beboerne, hvor beboerne selv formulerer 'de fælles regler', som de mener, der bør være for alkohol i botilbuddet.
I arbejdet med 'de fælles regler' i et botilbud har du som pædagog en særlig forpligtelse. Du skal på den ene side hjælpe og beskytte beboere, som føler sig generet eller utrygge, hvis en af de andre beboere ofte drikker sig fuld og bliver ubehagelig.
På den anden side er det også din opgave at sikre den enkeltes ret til selvbestemmelse og privatliv i sit eget hjem. Det kan være en vanskelig balancegang, hvor man også skal passe på ikke at komme til at overreagere.
Alkoholpolitik på arbejdspladsen
En alkoholpolitik på arbejdspladsen er noget andet og langt mere enkelt. Nogle beskyttede værksteder og andre arbejdspladser har allerede en alkoholpolitik, og her er linjen, at arbejde og alkohol ikke hører sammen. I klubber og lignende, hvor der kommer unge udviklingshæmmede, vil det også være naturligt, at man sammen med medlemmerne forholder sig til alkohol og formulerer nogle fælles rammer.
Det har stor betydning for ejerskabet til alkoholpolitikken og dens forebyggende sigte, at de personer, der skal være omfattet af alkoholpolitikken, inddrages i selve tilblivelsesprocessen.
På et stort beskyttet værksted blev alkoholpolitikken til gennem en fælles arbejdsproces for medarbejdere og personale. Man startede med fyraftensmøder, hvor en misbrugsbehandler fortalte om alkohol, misbrug mv. Herefter blev der nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra medarbejdere og personale, der havde til opgave at udarbejde et udkast til en alkoholpolitik. Arbejdsgruppens udkast blev drøftet i værkstedets forskellige grupper, inden det blev endelig vedtaget i værkstedets brugerråd og MIO/samarbejdsudvalg.
Indbyrdes mellem mennesker med udviklingshæmning
Mennesker med udviklingshæmning, der med udgangspunkt i egne erfaringer og ressourcer indgår som videns- og ressourcepersoner i det forebyggende oplysningsarbejde, er et godt supplement til den professionelle vejledning.
Styrken ved metoden er:
- At formidlingen friholdes for de magtrelationer, der ofte er kendetegnende i forholdet mellem den udviklingshæmmede og pædagogen.
- At sprog- og forståelsesbarrierer minimeres, fordi dialogen mellem ligestillede er kendetegnet ved, at der ikke skal bruges unødige kræfter på at gøre sig forståelig.
- At formidlingen fremmes ved, at andre udviklingshæmmedes egne erfaringer opfattes autentiske og har stor overførelsesværdi, idet man umiddelbart kan identificere sig med den anden.