Voksne med ADHD har typisk store udfordringer med at få hverdagen med uddannelse, arbejde og familieliv til at hænge sammen.
Vanskelighederne kommer som regel til udtryk i bestemte sammenhænge. For mange vil vanskelighederne blive særligt tydelige, når forventninger og krav i omgivelserne stiger, og når kompleksiteten i en situation er høj, fx i forbindelse med at stifte familie, en skilsmisse eller nye krævende arbejdsopgaver med mere ansvar.
Voksne med ADHD har ofte tillægsvanskeligheder
Hvis udfordringerne bliver for store og uoverskuelige, kan det føre
til en følelse af utilstrækkelighed og nederlag og i værste fald et lavt
selvværd. Hos voksne med ADHD ses også en overhyppighed af tillægsvanskeligheder.
Psykiske vanskeligheder, fx angst, depression, søvnforstyrrelser eller stress, ses ofte hos voksne med ADHD, og mange udvikler også et problematisk forbrug af rusmidler.
Når det gælder somatiske sygdomme, er voksne med ADHD også mere syge. Kriminalitetsraten ligger højere blandt voksne med ADHD end i befolkningen generelt. Omvendt har voksne med ADHD en markant forhøjet sandsynlighed for selv at blive offer for en forbrydelse.
Den rigtige støtte kan give bedre livskvalitet
De problemer, der kan følge i kølvandet på ADHD, er ofte mere synlige for omgivelserne, end de vanskeligheder, der knytter sig mere entydigt til kernesymptomerne ved ADHD. Det er imidlertid vigtigt at have fokus på vanskelighederne relateret til ADHD i den sociale indsats, da de kan være kilden til de øvrige vanskeligheder.
En effektfuld støtte til at håndtere udfordringerne med ADHD kan for den enkelte være nøglen til en tilværelse med bedre livskvalitet og mulighed for at udfolde sit potentiale.
Øget efterspørgsel på metoder, der virker
Det øgede fokus på voksne med ADHD har medført en efterspørgsel
på viden om virkningsfulde indsatser målrettet voksne med
ADHD. Det kniber imidlertid med veldokumenterede indsatser og
metoder til målgruppen.
Eksperter anbefaler overordnet, at der sættes ind med en bred kombineret indsats, bestående af psykoedukation, kognitiv adfærdsterapi, social færdighedstræning, bostøtte, coaching, tilpasning af uddannelses- og arbejdsliv og medicinsk behandling. Hvilke indsatser, der er relevante for den enkelte, afhænger af graden af vanskeligheder, og hvilken livssituation personen befinder sig i.
Det er derfor vigtigt med en dynamisk tilgang, hvor man veksler mellem forebyggende, foregribende og indgribende indsatser, afhængigt af det aktuelle behov.