Spørgsmål
|
Svar
|
Hvem er målgruppen for § 85 a?
|
Målgruppen for § 85 a er borgere i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed, der har behov for støtte. Herunder hører fx også borgere i funktionel hjemløshed, gadesovere samt ”sofasurfere”.
|
Hvordan sikres det, at støtten, der bliver givet efter § 85 a, rent faktisk gives ud fra en af de specialiserede støttemetoder?
|
Det er kommunerne, som har ansvaret for, at borgerne får den relevante og nødvendige støtte, og at støtten udføres med den tilstrækkelige kvalitet i overensstemmelse med lovgivningen. Kommunerne skal via bl.a. opfølgning på borgernes sager, personrettede tilsyn og ledelsesmæssigt føre tilsyn med, at borgerne får den nødvendige støtte, og at støtten udføres med den tilstrækkelige kvalitet i overensstemmelse med lovgivningen.
Vær opmærksom på, at socialtilsynet ikke skal godkende og føre tilsyn med hjælp, omsorg og støtte efter § 85 a i serviceloven, uanset at leverandøren af hjælpen også driver et tilbud, som er omfattet af socialtilsynsloven, herunder et § 110-tilbud.
|
Skal man udarbejde en fuld VUM, når man udreder forud for visitationen til § 85 a?
|
Afsættet for at kunne vurdere konkret, hvilken støtte den enkelte borger har brug for, er et grundigt udrednings- samt handleplansarbejde. I udredningsarbejdet bør borgerens ressourcer, udfordringer og ønsker afdækkes helhedsorienteret og systematisk, således at der er et godt og kvalificeret grundlag for at træffe afgørelse om, hvilken socialfaglig støtte og indsats borgeren har behov for.
Der er ikke fastsat regler for, hvilken udredningsmodel, kommunen skal benytte sig af ifm. at kommunen skal udrede og visitere borgeren til støtte efter § 85 a. Det anbefales, at kommunen benytter sig af VUM, men det er ikke et krav.
|
Hvor mange specialiserede støttemetoder er der, og er M-ACT en variation af ACT?
|
Der er tre specialiserede støttemetoder, Critical Time Intervention (CTI), Intensive Case Management (ICM) og Assertive Community Treatment (ACT).
Modificeret ACT (M-ACT-metoden) er en videreudvikling af ACT-metoden. M-ACT-metoden bygger på ACT-metodens værdigrundlag og kerneelementer. M-ACT-metoden er modificeret, således at den er lettere at implementere og mere omkostningseffektiv.
|
Kan kommunen vælge, at leverandøren af bostøtten efter § 85 a er borgerens boform efter ophold på § 110?
|
Ja, kommunen skal afdække, om borgeren har et ønske om, at boformen efter § 110 leverer bostøtten efter § 85 a. Det er kommunen, der træffer afgørelse om leverandør af bostøtte efter § 85 a for den enkelte borger. Såfremt valget af leverandør ikke følger borgerens ønske, skal det skriftligt begrundes.
|
Bliver der fastsat en takst på bostøtten efter § 85 a?
|
Nej, der er ikke fastsat en national enhedsudgift for støtte efter § 85 a i serviceloven, da indsatserne efter § 85 a varierer både i intensitet og i, hvilke medarbejdergrupper der indgår i indsatsen. Kommune og leverandør skal indgå aftale om prisen for støtte efter § 85 a. Prisen kan fastsættes i kontrakten om støtte til den enkelte borger, eller kommunen og leverandøren kan indgå en mere generel kontrakt om levering af § 85 a støtte, hvor også prisen aftales. I Aftalen om pris bør det indgå, at de forskellige Housing First-metoders caseload varierer, og det er væsentligt for metoderne, at de fagprofessionelle tildeles et tilstrækkelig lavt caseload, så der er mulighed for at kunne træde til ved borgerens akutte behov for intensiv støtte. Kommunen skal være opmærksom på udbudsreglerne, når der indgås aftaler om levering af bostøtte.
|