Autisme og angst – balancegang mellem udvikling og overbelastning

Hvordan kan vi som fagprofessionelle finde balancen mellem udvikling og overbelastning hos børn og unge med autisme og angst? Det er emnet for denne praksisfortælling om Johanne på 16 år.

Johanne på 16 år har autisme og angst, og hun har svært ved at finde trygheden til at udvide sine kompetencer i skolen. I praksisfortællingen og i videoen kan du høre om balancegangen mellem udvikling og overbelastning, hvor handlemod og tæt forældresamarbejde er afgørende for at støtte Johanne. I de supplerende materialer kan du finde inspiration til at arbejde med bl.a. forberedelse af og energiforvaltning hos eleverne samt til det udvidede forældresamarbejde, som ofte er nødvendigt i arbejdet med børn og unge i mistrivsel.

Praksisfortællingens tre dele

Praksisfortællingen består af tre dele:

  1. En skriftlig praksisfortælling, hvor du kan læse om Johannes situation og om de faglige og følelsesmæssige dilemmaer, som hendes kontaktlærer oplever i forløbet.
  2. En video, hvor du kan høre en VISO-specialist fortælle om sine erfaringer og reflektere over tematikker i praksisfortællingen.
  3. Supplerende materialer, som du også vil høre omtalt i videoen, og som du kan lade dig inspirere af og anvende i dit arbejde.

Del 1: Skriftlig praksisfortælling

I praksisfortællingen kan du læse om Johannes situation og om de dilemmaer, som hendes kontaktlærer oplever i forløbet.

Autisme og angst - balancegang mellem udvikling og overbelastning

Del 2: Video

I videoen kan du høre VISO-specialist Henriette Mundbjerg Kristensen fortælle om sine erfaringer og reflektere over tematikker i praksisfortællingen.

Del 3: Supplerende materialer

Handlemod

Børn med angst kan have brug for ’en hånd i ryggen’ for at turde handle og trodse angsten. Vi skal som fagprofessionelle have ambitioner på børnenes vegne og hjælpe dem i deres udvikling, uden at de overbelastes. Vi skal turde udfordre dem på en passende måde og være opmærksomme på, om vi smittes af angst og svigtende mod hos barnet eller den unge.

I materialet nedenfor kan du læse mere om, hvordan du i samarbejde med barnet eller den unge kan hjælpe dem med at tackle deres frygt og handle på en måde, der udvider deres kompetencer:

Modellen om zonen for nærmeste udvikling kan bruges i samtalen med barnet eller den unge om, hvorvidt en udfordring er for svær, for let eller lige tilpas. Skemaet om fælles forståelse mv. rummer eksempler på belastningssymptomer.

Model: Zonen for nærmeste udvikling og bekymringsskala

Skema: Fælles forståelse – når angst viser sig som belastningstilstand

Modellen og skemaet kan inddrages i forældresamarbejdet og være med til at skabe fælles sprog og forståelse for, hvilke belastningssymptomer barnet eller den unge har, og hvor meget de fylder både hjemme og i skolen.

Energiforvaltning: Hjernebatteriet

Et barn med et belastet nervesystem og/eller en udviklingsforstyrrelse har ofte mindre energi til rådighed end andre. Barnet opbruger også ofte energien hurtigere på grund af grundlæggende stressorer ved diagnosen såsom nedsatte eksekutive funktioner, anderledes informationsbearbejdning eller nedsat filtrering af sanseindtryk.

Som fagprofessionelle og forældre skal vi kende til, hvad der dræner eller giver energi for netop dette barn eller unge menneske. Det gør det nemmere at hjælpe dem med at prioritere energien og lykkes i hverdagen, herunder hvornår barnet eller den unge har kapacitet til at afprøve noget nyt. Her kan du finde inspiration i modellen om Hjernebatteriet.

Hjernebatteriet

Forberedelse og inddragelse af barnet eller den unge

Forberedelse og inddragelse er vigtige aspekter, når du vil skabe motivation og engagement for et barn eller ung med autisme og angst. Når vi som fagprofessionelle forstår, hvordan barnet eller den unge oplever situationen, og lytter til deres forslag til, hvad der kan gøres anderledes, sker forandringer ofte meget lettere. En række værktøjer kan hjælpe dig her:

Spørgeskemaet nedenfor kan bruges til at få indblik i barnets eller den unges perspektiv. Spørgeskemaet indeholder felter med udsagn, som barnet eller den unge kan krydse af, hvis han eller hun genkender udsagnet. Du kan selv tilpasse spørgeskemaet til det barn, som du samarbejder med.

Eksempel på spørgeskema: Forberedelse af fremlæggelse for klassen

De 10 H’er er et redskab, der kan hjælpe med at tydeliggøre indhold, krav og forventninger i en given situation, fx i en samtale om en kommende fremlæggelse i skolen.

Skema: De 10 H’er

Sociale historier kan hjælpe barnet/den unge med at danne indre billeder af en situation og belyse, hvad man kan gøre, sige og tænke på i sådan en situation.

Sociale historier – beskrivelse og eksempler

Brug praksisfortællinger til at skabe faglig refleksion

Det kræver bevidst og systematisk brug af faglig refleksion for at kunne bevare fagligheden og arbejdsglæden i arbejde med børn i udsatte positioner. Praksisfortællinger er en hjælpsom metode til at synliggøre faglige og følelsesmæssige dilemmaer og til at understøtte faglig refleksion og erfaringsdeling. Fortællingerne kan have forskellige vinklinger, fx solskinshistorien, vendepunktsfortællinger eller som her, perspektivskiftet. Nedenfor finder I inspiration til, hvordan I kan  bruge praksisfortællinger som metode til kollegial sparring med fokus på perspektivskifte.

I den korte video om kollegial sparring introduceres den forholdemåde, som er vigtig, når I skal skabe et trygt og udviklende refleksionsrum.

Handout: Kollegial sparring

For at gøre det nemmere at komme i gang med at benytte praksisfortællinger i kollegial sparring er der udviklet en guide til, hvordan processen kan faciliteres, en trin-for-trin instruktion til at skrive en praksisfortælling samt refleksionsspørgsmål til efterfølgende drøftelser af praksisfortællingen. Lydfilen kan guide jer igennem skriveprocessen, og praksisfortællingerne kan skrives direkte ind i skabelonen, der også indeholder hjælpespørgsmål om, hvad der kan være relevant at have med.

Guide til at bruge praksisfortællinger som del af kollegial sparring i forhold til forældresamarbejde

Instruktion til at speedskrive en praksisfortælling (10 min)

Læs transskription af lydfilen her

Skabelon til at skrive en praksisfortælling

Udvidet forældresamarbejde

Når børn og unge er i mistrivsel, kalder det på et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og forældre. Her kan du hente inspiration til, hvad det udvidede forældresamarbejde indebærer, og hvordan du kan blive opmærksom på stemningssmitte i samarbejdet og have øje for forældrenes perspektiv.

Udvidet forældresamarbejde – inspiration og redskaber

Møder er ofte en central del af samarbejdet med forældre. Her får du inspiration til, hvordan I kan skabe bedre møder og tilpasse mødeformen til forældrenes forudsætninger.

5 tips til bedre møder

VISOs rådgivningslog – arbejdsredskab til at definere mål og bidrag i samarbejdet

Om praksisfortællingen

Praksisfortællingen er udarbejdet af Henriette Mundbjerg Kristensen, som er VISO-specialist, lærer og skolekonsulent ved MidtbyPsykologerne.

Videoen er produceret af AggiFilm for VISO, Social- og Boligstyrelsen.

Kontakt

Lars Sandberg
Chefkonsulent

Oversigt