Anbragte unges modstand i samarbejdet

Hvordan arbejder vi som fagprofessionelle inddragende, empatisk og nysgerrigt med unge, som er udadreagerende og modsætter sig samarbejde? Det er emnet for denne praksisfortælling om Jonas på 15 år, der er anbragt mod sin vilje.

Jonas på 15 år er anbragt på et børne- og ungehjem, og hans vrede og modstand imod anbringelsen udfordrer de fagprofessionelle. I denne praksisfortælling og i videoen kan du høre om, hvordan de fagprofessionelle – gennem inddragelse, empati og nysgerrighed – lykkes med at reducere konflikterne og øge Jonas’ trivsel. I de supplerende materialer kan du få inspiration til at arbejde med de unges indefra-perspektiv, low-arousal pædagogik og de mentaliseringssvigt, fagpersoner kan opleve.

Praksisfortællingens tre dele

Praksisfortællingen består af tre dele:

  1. En skriftlig praksisfortælling, hvor du kan læse om Jonas’ situation og om de faglige og følelsesmæssige dilemmaer, som lederen af børne- og ungehjemmet oplever i forløbet.
  2. En video, hvor du kan høre en VISO-specialist fortælle om sine erfaringer og reflektere over tematikker i praksisfortællingen.
  3. Supplerende materialer, som du også vil høre omtalt i videoen, og som du kan lade dig inspirere af og anvende i dit arbejde.

Del 1: Skriftlig praksisfortælling

I praksisfortællingen kan du læse om Jonas’ situation og om de dilemmaer, som lederen af børne- og ungehjemmet oplever i forløbet.

Når Jonas råber så højt, at ingen kan høre ham – om at navigere i modstand med faglighed og empati

Del 2: Video

I video fortæller VISO-specialist Julie Lund Ladegaard om sine erfaringer og reflekterer over tematikker i praksisfortællingen.

Del 3: Supplerende materialer

Inddragelse gennem LA2-manual og -planer

Ca. 1 pct. af alle 0-17-årige i Danmark bliver anbragt uden for hjemmet. Børn og unge har brug for at blive inddraget i deres behandlingsforløb og de indsatser, der iværksættes af professionelle omkring dem. LA2 er en dialog- og refleksionsmetode til at understøtte inddragelse af unge og forebygge konflikter.

LA2-manual: Metode og baggrund

Nedenfor finder du en række materialer, som du kan downloade, skrive i og arbejde med sammen med dine kolleger:

Trivselsplaner for borger og fagprofessionelle kan hjælpe dig med at understøtte de unges trivsel og deres opmærksomhed på belastningstegn og hjælpsomme mestringsstrategier.

Trivselsplan for borger

Trivselsplan for fagprofessionelle

Se eksempel på Jonas’ udfyldte trivselsplan

Tryghedsplaner for borger og fagprofessionelle kan hjælpe dig i dialogen med en ung om, hvad der kan skabe tryghed og deeskalere konflikter.

Tryghedsplan for borger

Tryghedsplan for fagprofessionelle

Læringsplaner for borger og fagprofessionelle kan hjælpe dig, når der er brug for at følge op på en konfliktsituation og for at forebygge nye konflikter. 

Læringsplan for borger

Læringsplan for fagprofessionelle

Mestringsplaner for borger og fagprofessionelle kan hjælpe dig, når der er behov for at arbejde med den unges mestringsevner.

Mestringsplan for borger

Mestringsplan for fagprofessionelle

Styrk de unges motivation

Motivation er en vigtig drivkraft i alle forandringsprocesser. Motivation fremmes typisk, hvis den enkelte kan se en mening med forandringen.

I denne video fortæller filosof Gregers Rosdahl om den motiverende samtale, og hvordan den anvendes i praksis. Gregers Rosdahl rådgiver og underviser i den motiverende samtale og har udgivet flere bøger om emnet.

Video: Introduktion til den motiverende samtale (YouTube)

Faglig refleksion

Det kræver bevidst og systematisk brug af faglig refleksion at bevare fagligheden og arbejdsglæden i arbejdet med anbragte unge. Her finder du inspiration til at arbejde med kollegial sparring.

Handout: Kollegial sparring

Mentalisering og mentaliseringssvigt

Unge, der bliver anbragt uden for hjemmet, oplever ofte mange stærke følelser omkring anbringelsen. Dette kan have en afsmittende effekt på de fagprofessionelle omkring de unge. Når følelserne tager over, kan der opstå mentaliseringssvigt.

Center for Mentalisering har udviklet materialer om, hvordan du som fagprofessionel kan arbejde med både de unges og din egen evne til mentalisering:

Spørgeskema til arbejdet med mentaliseringssvigt og egen refleksion

Spørgeskema til arbejdet med at fastholde refleksion og ro med balance og støtte

Model for mentaliserende grænsesætning

Om praksisfortællingen

Praksisfortællingen er udarbejdet af Julie Lund Ladegaard, som er VISO-specialist, psykolog og områdechef i Specialområde Kriminalitetstruede og Dømte Børn og Unge, Region Midtjylland.

Videoen er produceret af AggiFilm for VISO, Social- og Boligstyrelsen.

Kontakt

Lars Sandberg
Chefkonsulent

Oversigt