Fakta om erhvervet hjerneskade og sprogvanskeligheder
Hvert år pådrager ca. 1.550 børn og unge sig en erhvervet hjerneskade. Hver femte af dem oplever sproglige vanskeligheder som følge af den erhvervede hjerneskade. Nogle af disse vanskeligheder er synlige eller kan tydeligt høres, andre er skjulte. I takt med hjernens udvikling kan vanskeligheder vise sig på forskellige måder og tidspunkter, fx fordi kompleksiteten og kravene stiger med alderen.
Sproglige vanskeligheder er multifacetterede. Derfor er det afgørende med en tværfaglig undersøgelse, før en indsats iværksættes. Der er ikke én model for indsatser, det afhænger af de specifikke vanskeligheder. Der vil altid være behov for en individuel tilrettelagt indsats.
Læs mere om følger af en erhvervet hjerneskade hos børn og unge
Modeller til at afdække grænsen mellem forskellige vanskeligheder
Sprogvanskeligheder kan forveksles med andre vanskeligheder. Der er behov for et tværfagligt blik for at komme hele vejen rundt om de funktioner, som kan være påvirket, når et barn pludselig ændrer adfærd.
Isbjergmodellen nedenfor kan anvendes som analysemodel for at afdække barnets ”usynlige” forudsætninger bag den observerbare adfærd. Toppen, det som stikker op over havoverfladen, er det synlige; det, vi i hverdagen observerer eller allerede ved om barnet eller den unge. Den del af isbjerget, som ligger gemt under havet, symboliserer det, vi ikke kan observere eller det, som vi måske endnu ikke ved, for at kunne forstå barnet eller den unge. Modellen inddrager desuden en afdækning af barnets motivation og ressourcer.
Illustration: Isbjergmodellen
Download Isbjergmodellen som arbejdsark