Inspirationshæftet samler erfaringer fra fire kommuner, hvor ledelserne har etableret et tæt strategisk samarbejde på tværs af skole- og socialområdet for at styrke skolegang og læring for børn og unge i udsatte positioner.
Viborg, Hvidovre, Rudersdal og Stevns er blandt de kommuner, som arbejder målrettet med at nytænke styring, ledelse, økonomi og nye organiseringer på tværs af skoleområdet og det børnesociale område. Formålet er at sikre, at børn og unge i udsatte positioner får en god skolegang og bedre muligheder et selvstændigt voksenliv i trivsel.
Inspirationshæftet formidler erfaringer og konkrete ledelsesgreb, der kan støtte andre kommuner i overgangen til et tættere tværfagligt ledelsessamarbejde og gøre op med udfordringer som silotænkning, manglende og fravær af fælles ansvar i samarbejdet på tværs af forvaltningerne.
Målgruppen for hæftet er ledelser på skoleområdet og det børnesociale område, som får inspiration til at arbejde strategisk med at knytte områderne tættere sammen. Hæftet indeholder erfaringer og eksempler inden for en række ledelsestemaer:
- Udvikling af strategi mål og fælles retning
- Ledelse af tværfaglige forandringer, relationer og kultur
- Organisering og samarbejdsfora
- Økonomi og incitamenter.