Publikationen er udarbejdet af Partnerskab om udsatte børn og unges skolegang og læring, som består af en lang række centrale aktører på skole- og socialområdet, herunder Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der er initiativtagere til partnerskabet.
Børn og unge i udsatte positioner er i stor risiko for at få en mangelfuld skolegang og mange forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres muligheder senere i livet.
Partnerskabet har på den baggrund formuleret en fælles mission og fire handleveje til at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Overskifterne for handlevejene lyder:
- Udvikle fælles faglige målsætninger for børn og unge i udsatte positioners skolegang og læring
- Skabe organisatorisk og kulturel omstilling til et tættere tværprofessionelt samarbejde
- Gøre viden fælles og omsættelig i praksis på tværs af skole- og socialområdet
- Øge investeringer i udsatte børn og unges skolegang
Handlevejene er skrevet til strategiske ledelser i organisationer på skole- og socialområdet, herunder kommuner, civilsamfundsorganisationer, faglige organisationer og vidensmiljøer med afsæt i, at der er behov for skole- og socialområdet arbejder langt tættere sammen.
Handlevejene er skrevet på baggrund af partnerskabets udgivelse (2024) om otte centrale udfordringer for at styrke trivsel og daglig udvikling for børn og unge i udsatte positioner.
Link til udfordringsbilledet
Læs mere om partnerskabet
Læs mere om Social- og Boligstyrelsens arbejde med udsatte børn og unges skolegang og læring