Børn og unge i udsatte positioner er i stor risiko for at få en mangelfuld skolegang. Samtidig ved vi, at skolegang og uddannelse er stærke beskyttelsesfaktorer mod udsathed senere i livet.
Der er behov for at aktører på området rykker tættere sammen om den fælles opgave, det er at styrke læring og trivsel i skolen for børn og unge i udsatte positioner. Derfor har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Social- og Boligstyrelsen sat sig sammen med 24 centrale organisationer i Partnerskab om udsatte børn og unges skolegang og læring.
Partnerskabets arbejde
Med partnerskabet ønsker Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet at etablere et tættere samarbejde mellem centrale aktører på social- og skoleområdet om at styrke læring og skolegang for udsatte børn og unge i udsathed. Partnerskabets opgave er at:
- Identificere kommunale og nationale perspektiver på udfordringer og behov i forhold til at styrke udsatte børn og unges skolegang.
- Indkredse mulige veje til at styrke udsatte børn og unges skolegang, herunder brobygning mellem skole- og socialområdet med afsæt i eksisterende viden og tiltag blandt partnerskabets deltagere.
- Fremme national opmærksomhed om udsatte børn og unges skolegang og læring via fx kommunikationsaktiviteter og afholdelse af videns- og debatdage målrettet ledelser i kommuner og øvrige relevante organisationer.
Partnerskabets arbejde har særligt fokus på børn i grundskolen, som modtager en social indsats i familieafdelingen – fx forebyggende, rådgivende tilbud, støttende indsatser eller ved en anbringelse uden for hjemmet.
Centrale udfordringer
Partnerskabet har indkredset otte udfordringer, som partnerskabet vurderer har betydning for, at vi i dag ikke i tilstrækkelig grad lykkes med at hjælpe børnene og de unge godt på vej i deres trivsel og faglige udvikling i skolen.
Udfordringerne repræsenterer et udpluk af de forhold, som er vigtige at adressere, når kommuner, vidensmiljøer og andre aktører på tværs af skole- og socialområdet skal finde handleveje til en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Find udgivelsen her
Centrale handleveje
På baggrund af de centrale udfordringer har partnerskabet formuleret en fælles mission og fire centrale handleveje, som sætter retning for strategiske ledelsers arbejde med at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Mission og handleveje er skrevet til strategiske ledelser i organisationer på skole- og socialområdet – kommuner, civilsamfundsorganisationer, faglige organisationer, vidensmiljøer og andre aktører på området.
Find udgivelsen her
Partnerskabets deltagere
Partnerskabet består af repræsentanter fra 24 centrale organisationer på tværs af skole- og socialområdet:
- TrygFonden
- Novo Nordisk Fonden
- Egmont Fonden
- Lær for Livet
- VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
- Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge
- Professionshøjskolen UCN
- Københavns Professionshøjskole
- Dansk Socialrådgiverforening
- Socialpædagogernes Landsforening
- Skolelederforeningen
|
- Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
- Landsorganisationen for sociale tilbud
- BUPL
- De Anbragtes Vilkår
- Børns Vilkår
- Danske Skoleelever
- Skole og Forældre
- Kommunernes Landsforening
- Børne- og Kulturchefforeningen repræsenteret ved tre kommuner
- Stevns Kommune
- Aarhus Kommune
- EVA
- Hjørring Kommune
|