Alle myndigheder har ansvaret for beredskabet i egen sektor. Det betyder, at man fx som kommune er ansvarlig for beredskabet er ansvarlig for at planlægge og udføre beredskab inden for eget geografiske område og sektor. Styrelser m.fl. skal understøtte de forskellige aktører inden for deres eget resort.
Social- og Boligstyrelsen har derfor til opgave at rådgive kommuner og regioner i forhold til deres beredskabsplanlægning på socialområdet.
Rådgivningen handler specifikt om viden i forhold til de mest udsatte og sårbare målgrupper på socialområdet og deres behov i en evt. krisesituation. Rådgivningen gives med forbehold for, at udformningen af konkrete beredskabsplaner beror på myndighedernes egen viden om fx lokale forsyningsstrukturer og organisatoriske forhold.
Social- og Boligstyrelsen kan kontaktes på beredsoc@sbst.dk
På hjemmesiden for Styrelsen for Samfundssikkerhed kan man finde generelle anbefalinger til planlægningen:
Hent anbefalingerne (pdf)
Andre rådgivningsmuligheder
Der er også andre styrelser og aktører, der kan hjælpe, hvis man har spørgsmål om beredskabsarbejdet.
Du finder nedenfor oplysninger de relevante aktører, deres ansvarsområde i forhold til beredskab, og hvordan de kontaktes.