Mestringsluppen - Guide til opstart, vidensdeling og opfølgning

Social- og Boligstyrelsen2025

Mestringsluppen er en indsats rettet mod at styrke sociale kompetencer hos børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser og øge kompetencer og viden hos de voksne, så de kan understøtte børnene. Udgivelsen er en guide til fagpersoner, der planlægger at gennemføre indsatsen.

Mestringsluppen er gruppebaseret indsats, der er målrettet børn i alderen 8 til 14 år med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelsen som autisme og ADHD.

Indsatsen består af et gruppeforløb på ni sessioner til børn i målgruppen, et parallelt gruppeforløb på fem sessioner til børnenes nære voksne samt vidensdeling med kontaktpersoner i børnenes skole.

Mestringsluppen – Guide til opstart, vidensdeling og opfølgning er den konkrete guide til, hvordan man som leder af grupperne tilrettelægger og udfører de elementer af indsatsen, som ligger rundt om de to gruppeforløb. Dvs. i perioden op til og efter gruppeforløbene, samt vidensdelingen med skolerne undervejs. 

Hent publikationen

Hent arbejdsark m.v, til publikationen

De to gruppeforløb er beskrevet i selvstændige guider, hvor der er en konkret gennemgang af alle sessionerne.

Alle tre guider er fleksible, så de fx kan tilpasses den lokale organisering og de deltagende børns alder og forudsætninger.

Find links til de øvrige guider i boksen.

 

Mere materiale

Udover de tre guider er der udarbejdet en overordnet beskrivelse af indsatsen, der redegør for rammen og kernelementerne i indsatsen.

Guiderne med de tilhørende arbejdsark og indsatsbeskrivelsen udgør et integreret hele og bør derfor anvendes samlet.

Indsatsbeskrivelse for Mestringsluppen

Guide til gruppeforløb til børn

Guide til gruppeforløb til børns nære voksne

Evaluering

Erfaringerne fra udviklingen af indsatsen er indsamlet og evalueret af VIVE:

Hent evalueringen