Indsatsbeskrivelse Mestringsluppen

Social- og Boligstyrelsen2024

Udgivelsen er en beskrivelse af Mestringsluppen, der er en gruppebaseret indsats for børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser og deres nære voksne. Udgivelsen redegør for indsatsens fem kerne kerneelementer samt dens teori, værdigrundlag og organisatoriske forudsætninger

Mestringsluppen er en gruppebaseret indsats. Den retter sig dels mod at styrke sociale kompetencer hos børn (8-14 år) med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser som autisme og ADHD. Og dels mod at øge kompetencer og viden hos børnenes nære voksne, så de kan understøtte børnene. Også skolen inddrages.

Mestringsluppen blev udviklet, afprøvet og tilpasset i 2021-23 med afsæt i erfaringer fra seks kommuner, som implementerede indsatsen. Udvikling og afprøvning blev gennemført i tæt samarbejde mellem kommunerne, VIVE og Social- og Boligstyrelsen.

På baggrund af erfaringerne er der lavet en indsatsbeskrivelse. Den redegør overordnet for indsatsens teori- og værdigrundlag, som er karakteriseret ved:

  • et ressourcefokuseret og anerkendende børnesyn
  • et relationelt dialektisk udviklingssyn
  • et kognitivt adfærdsteoretisk afsæt.

Indsatsbeskrivelsen redegør desuden for de organisatoriske forudsætninger for implementering af indsatsen, som er:

  • viden og kompetencer hos de fagpersoner, der leder gruppeforløbene (gruppelederne)
  • ledelse, organisering og forankring af indsatsen
  • fælles ansvar, tværgående samarbejde og klar rollefordeling omkring indsatsen.

 Indsatsen er opbygget af fem kernelementer:

  1. Afdæk ressourcer og behov
  2. Styrk barnets viden, tænke- og handlemuligheder
  3. Styrk nære voksnes forudsætninger for at understøtte
  4. Anerkend barnet og børnegruppens perspektiver
  5. Overlever viden.

Hvert element begrundes, og der gøres rede for udførslen og de tilhørende redskaber.

Guider til praksis

Til indsatsen er der udviklet tre guider med tilhørende arbejdsark til brug i praksis. Guiderne er tæt integrerede med indsatsbeskrivelsen, og materialerne bør derfor anvendes samlet.

Alle tre guider er fleksible, så de fx kan tilpasses den lokale organisering og de deltagende børns alder og forudsætninger.

De tre guider kan alle downloades her:

Mestringsluppen – Guide til opstart, vidensdeling og opfølgning

Mestringsluppen – Guide til gruppeforløb til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

Mestringsluppen – Guide til gruppeforløb til nære voksne til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

 

Mere viden

Hent også evalueringen, som VIVE har udarbejdet. 

Evaluering af Mestringsluppen