Evaluering af Mestringsluppen

VIVE 2024

Udgivelsen er en evaluering af Mestringsluppen, der er en gruppebaseret indsats for børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser og deres nære voksne. Evalueringen viser indikationer på, at der sker en positiv udvikling af børnenes evne til at mestre hverdagens udfordringer.

Mestringsluppen er en gruppebaseret indsats. Den retter sig dels mod at styrke sociale kompetencer hos børn (8-14 år) med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser som autisme og ADHD. Og dels mod at øge kompetencer og viden hos børnenes nære voksne, så de kan understøtte børnene. Også skolen inddrages.

Evalueringen af Mestringsluppen, som blev udviklet og modnet i 2021-2023, indikerer, at indsatsen har en positiv betydning for de deltagende børn og voksne.

Børnene oplever, at de er blevet bedre til at håndtere deres følelser og være opmærksomme, ligesom de trives bedre. Børnene oplever også, at de har nemmere ved at deltage i sociale børnefælleskaber og ved at gøre de ting, de gerne vil i deres fritid.

De voksne omkring børnene oplever, at de har fået redskaber til at støtte børnene i at mestre hverdagen, fx i forhold til i at have gode venner eller i at deltage i aktiviteter på skolen, i fritiden og i familien. De voksne er glade for forløbet og meget motiverede for at arbejde videre med de værktøjer, de har lært at benytte.

Fagpersonerne, der har ledet gruppeforløbene, udtrykker, at Mestringsluppen udfylder et tomrum, da de har manglet en indsats til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser i deres kommuner, og størstedelen vil anbefale indsatsen til andre kommuner.

Mestringsluppen er evalueret af VIVE med afsæt i erfaringer fra seks af landets kommuner, som har arbejdet med indsatsen. Da indsatsen har været under udvikling i projektperioden, er datamaterialet, som evalueringen er baseret på, begrænset. Resultaterne skal derfor tolkes forsigtigt og kun kan ses som foreløbige indikationer på den virkning, som Mestringsluppen på langt sigt søger at opnå.

Mestringsluppen – indsats og materialer

Indsatsen er nærmere beskrevet dels i en Indsatsbeskrivelse og dels i tre guides med tilhørende arbejdsark. Alle materialer kan downloades her:

Indsatsbeskrivelse for Mestringsluppen

Mestringsluppen – Guide til opstart, vidensdeling og opfølgning

Mestringsluppen – Guide til gruppeforløb til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

Mestringsluppen – Guide til gruppeforløb til nære voksne til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

 

Mere viden

Hent også indsatsbeskrivelsen, der er udarbejdet på baggrund af erfaringerne med Mestringsluppen. 

Indsatsbeskrivelse for Mestringsluppen