Introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse

På denne side finder du en introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse. Desuden finder du konkrete redskaber, som understøtter inddragelse af børn og unge på myndighedsområdet.

Når børn og unge skal inddrages i egen sag, skal mange forhold tages i betragtning for, at det enkelte barn eller unge kan komme til orde og få indflydelse på de forhold, der vedrører deres liv. Arbejdet med reel inddragelse af børn og unge ud fra Lundys model for børneinddragelse, kræver både en forståelse for modellen som helhed samt modellens centrale elementer. Redskaber, der tilpasses det enkelte barn eller unge og den konkrete kontekst, kan understøtte, hvordan man i praksis kan inddrage alle børn og unge i egen sag.

Introduktionspakken

Laura Lundys model for børneinddragelse tilbyder en systematik og centrale opmærksomhedspunkter til arbejdet med børneinddragelse. Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse.

Nedenfor finder du en introduktionspakke til Laura Lundys børneinddragelsesmodel, hvor modellen udfoldes og omsættes til en myndighedskontekst. Introduktionspakken er primært målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere på myndighedsområdet, men kan også inspirere andre fagområder.

Videnstemaet giver en introduktion til, hvordan man kan forstå og anvende Lundys børneinddragelsesmodel og de fire centrale elementer, som indgår i modellen: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse. Videnstemaet tilbyder også en udfoldelde af hvordan børne- og ungerådgivere styrke inddragelsen i mødet med børn og unge med udgangspunkt i modellen.

Videnstema om Laura Lundys model for børneinddragelse

Plakaten angiver overordnet, hvordan man kan arbejde med henholdsvis rum, stemme, tilhører og indflydelse i Lundys model. For hvert element beskrives kort, hvordan man sætter indholdsmæssigt fokus for hvert element. Herefter angives tre handlingsanvisninger, der understøtter elementets fokus.

Find plakaten med Laura Lundys model for børneinddragelse her

Dialogkortene har til formål at kvalificere overvejelserne om, hvordan barnet eller den unge inddrages i egen sag. De fire dialogkort indeholder refleksionsspørgsmål relateret til de fire elementer rum, stemme, tilhørere og indflydelse fra Laura Lundys model for børneinddragelse.

Find dialogkortene her

Spørgeskemaet har til formål at give barnet eller den unge mulighed for at fortælle rådgiveren om, hvordan barnet eller den unge oplevede mødet.

Find spørgeskemaet her

Redskab til anvendelse ved tilbagemelding til børn og unge, fokuserer særligt på fire faglige opmærksomheder. De kan understøtte dig som fagprofessionel i forbindelse med refleksion over din tilbagemelding til barnet eller den unge, når du inddrager deres perspektiver i beslutninger, der vedrører deres liv.

Find redskabet her

Kontakt

Lotte Hestbæk
Chefkonsulent

Model for børneinddragelse


Klik på billedet for at se en stor version.

Hent plakaten her