Model for forebyggelse og håndtering af voldsomme situationer og magtanvendelse på børne- og ungehjem

Social- og Boligstyrelsen2025

Modellen beskriver tiltag, som understøtter arbejdet med forebyggelse og håndtering af voldsomme situationer og magtanvendelser på børne- og ungehjem på både social- og handicapområdet.

Modellen for Forebyggelse og håndtering af voldsomme situationer og magtanvendelse på børne- og ungehjem er udarbejdet i forbindelse med et modningsprojekt (2021-24). Otte børne- og ungehjem har deltaget i modningen af modellen. Social- og Boligstyrelsen har ydet processtøtte til børne- og ungehjemmene og har desuden evalueret modellen.

Modellen er relevant for ledelse og personale på børne- og ungehjem og kan både anvendes i relation til børn og unge med sociale problematikker og børn og unge med handicap. 

I modellen beskrives et fælles børnesyn, som er bærende for indsatsen. De retningsgivende værdier i børnesynet er baseret på aktuel lovgivning og konventioner på børneområdet. Modellen beskriver derudover organisatoriske forudsætninger, som har betydning for at lykkes med omsætning af kerneelementerne i praksis.

Overordnet arbejdes der ud fra en forståelse af, at god forebyggelse og håndtering af voldsomme episoder og magtanvendelser i høj grad bygger på læring fra tidligere episoder. En systematisk opfølgning på alle konkrete konfliktsituationer – uanset om de afværges eller udvikler sig – er derfor afgørende.

Konkret rummer modellen seks kernelementer, som både udgør faglige fokusområder for indsatsen med konfliktforebyggelse- og håndtering og taler ind i det generelle pædagogiske arbejde for at sikre trivsel og udvikling for børnene og de unge.

 Kerneelementerne er:

  1. Afdæk op til og i starten af anbringelsen barnets eller den unges situation, ønsker, ressourcer og behov, så I kan tage højde for dette ved indflytning og under hele anbringelsen.
  2. Samarbejd løbende med barnet eller den unge om tilrettelæggelsen af hverdagen for at understøtte barnet eller den unges medbestemmelse og mestring.
  3. Analysér og reflektér over faktorer, som kan påvirke barnets eller den unges aktuelle trivsel og tilrettelæg dagen derefter, så belastninger og eventuelle konflikter kan forebygges.
  4. Iværksæt konfliktnedtrappende tiltag i tilspidsede situationer for at undgå, at konflikten udvikler sig.
  5. Anvend skånsomme tiltag, hvis brug af magt er nødvendig for at beskytte barnet, den unge eller andre, så magtanvendelsen udføres så skånsomt og værdigt som muligt.
  6. Følg systematisk op på den faglige forebyggelse og efter en voldsom situation eller magtanvendelse med alle relevante parter, så tryghed bliver genetableret og det forebygges, at lignende situationer sker igen.

Se også evalueringsrapporten:

Læs evalueringen af projektet her