I oktober 2023 trådte ny lovgivning på hjemløshedsområdet i kraft. Lovgivningen har påvirket reglerne for statsrefusion til kommunerne i forbindelse med en række indsatser målrettet borgere i hjemløshed. Sidenhen er der også indgået en politisk aftale om udvidelse af refusionsordningen for støtte efter Housing First-tilgangen samt fastholdelse af den nuværende refusionsperiode for ophold på § 110-boformer. Lovgivningsændringen og aftalen påvirker reglerne for statsrefusion til kommunerne i forbindelse med en række indsatser målrettet borgere i hjemløshed.
Udgivelsen belyser på den baggrund det budgetøkonomiske potentiale for kommunerne ved at sammenholde omkostningerne ved ophold på § 110-boformer med hhv. Housing First-baseret støtte i eget hjem eller botilbud.
Hovedresultater
- Critical Time Intervention (CTI) og Intensive Case Management (ICM) er specialiserede metoder til borgere i hjemløshed, der har brug for støtte til at komme i egen bolig.
Omkostningerne forbundet med CTI- og ICM-forløbene er enten på niveau med eller betydeligt lavere end alternativomkostningerne til § 110-boformsforløb, af selv få antal opholdsdage pr. år.
- Assertive Community Treatment (ACT) og Modificeret ACT (M-ACT) er mere støtteintensive indsatser med flere tværfaglige ressourcer sammenholdt med CTI og ICM. De to støttemetoder er derfor målrettet borgere med mere komplekse udfordringer og indebærer vedvarende, helhedsorienteret støtte med høj kontaktintensitet og et tværfagligt team.
- Omkostningerne forbundet med ACT- og M-ACT-forløbene overstiger alternativomkostningerne til § 110-boformsforløbene, hvor borgeren alternativt har få opholdsdage på § 110-boformer pr. år (30 og 90 dage pr. år). Hvis alternativet derimod er flere opholdsdage pr. år (120, 180 og 365 dage pr. år) på § 110-boformer, er omkostningerne forbundet med ACT- og M-ACT-forløbene enten på niveau med eller betydeligt lavere end alternativomkostningerne.
- Forløb, der indebærer at borgeren tager ophold på et botilbud, er markant dyrere end § 110-boformsforløb, uanset antallet af opholdsdage på § 110-boformer.
Om analysen
Analysen er udarbejdet på opdrag fra Det Nationale Partnerskab mod Hjemløshed.
Analysen er udarbejdet på baggrund af scenarier for borgere på vej ud af hjemløshed med:
- Housing First-baseret støtte efter servicelovens § 85 a i anvist familie- eller ungdomsbolig
- Støtte på botilbud
Omkostningerne forbundet med scenarierne holdes op imod alternativomkostningerne til ophold på § 110-boformer ved forskellige opholdsvarigheder. Resultater opgøres over en femårig periode.
Scenarierne i beregningerne er simplificerede og ikke realiserede forløb. Der bliver således ikke taget højde for, at borgeres forløb ud af hjemløshed kan være mere komplekse end det, der ligger til grund for beregningerne.
Udover omkostninger til den primære støtte medregnes afledte omkostninger som fx flyttehjælp og boligstøtte.
Beregningerne inkluderer derimod ikke omkostninger til andre sociale indsatser eller behandlinger, som den enkelte kan modtage – fx misbrugsbehandling. Der tages heller ikke højde for de potentielle positive afledte effekter på borgerens trivsel og livskvalitet.
Hent publikationen
Metodebilaget rummer en detaljeret redegørelse for beregningsgrundlaget samt resultater for både kommunerne og det offentlige som helhed:
Hent analysens metodebilag