Dette hæfte henvender sig særligt til beslutningstagere inden for skoleområdet, fx skoleledere og ledere i forvaltningen. Hæftet kan også fungere som inspiration til skolelærere, pædagoger og fremskudte socialrådgivere, der arbejder i skoleregi med kriminalitetsforebyggelse.
Hæftet præsenterer to redskaber, som kan bruges i det kriminalpræventive arbejde på den enkelte skole. Redskaberne har dog et bredere fokus end kriminalitetsforebyggelse, og de kan derfor anvendes til at identificere alle børn og unge, der er i risiko for generel mistrivsel. Redskaberne har begge et særligt fokus på at styrke skolernes systematiske og tidlige forebyggelse.
De to redskaber er udviklet med baggrund i forskningsbaseret viden om risikofaktorer og på baggrund af erfaringer fra medarbejdere på skoleområdet, som arbejder med forebyggelsesindsatser ift. børn og unge i risiko. Redskaberne kan bruges i den form, de er præsenteret i, eller som inspiration til at udvikle egne lokale redskaber.
Hæftet rummer:
- Kort introduktion til risikofaktorer
- Beskrivelse af de to redskaber
- Anbefalinger til anvendelsen
Hæftet er ét ud af tre hæfter. De øvrige to hæfter er målrettet hhv. SSP-samarbejdet og det boligsociale arbejde.
Hent publikationen