Kursus støtter søskende til børn med handicap og deres forældre

VIVE2025
Forside til udgivelsen Kursus støtter søskende til børn med handicap og deres forældre

Udgivelsen er en evaluering af 13 kommuners afprøvning af den tidligt forebyggende og manualbaserede indsats SIBS, som er rettet mod søskende til børn med handicap og den ene forælder. Evalueringen viser lovende resultater.

Søskende til børn med handicap kan opleve, at de står alene med deres oplevelser og følelser i en familie, hvor en stor del af opmærksomheden og overskuddet ofte går til deres søskende, og de er i risiko for at udvikle eksempelvis psykisk mistrivsel, angst, depression og adfærdsvanskeligheder.

Indsatsen SIBS, der oprindelig stammer fra Norge, er et kortvarigt kursus, der har fokus på at forbedre kommunikationen mellem børnene uden handicap og deres forældre og herigennem forebygge trivselsproblemer. 

VIVE har foretaget en evaluering af målgruppen, hvor der ses både på kommunernes implementering og indsatsens virkning. Evalueringen rummer også en beskrivelse af de deltagende familier som målgruppe. Her fremgår det blandt andet, at det kun i begrænset omfang er lykkedes at rekruttere familier med anden etnisk baggrund. 

Det fremgår af evalueringen, at SIBS er en indsats, som balancerer omkostning og effekt, og som tilbyder berørte familier en lavintens, tidlig støtte. Det vurderes, at SIBS understøtter en positiv udvikling af kommunikationen i familien og kan være med til at forbedre søskendepårørendes trivsel. Der ses ingen virkning i forhold til skolefravær.

Det fremgår også af evalueringen, at de positive virkninger er små/moderate, men at det er forventeligt, når der som her er tale om en tidligt forebyggende indsats, og det konkluderes samlet, at indsatsen er lovende.

Evalueringen er baseret på en analyse af såvel kvalitative data, blandt andet interview med de deltagende kommuner og kvantitative data, herunder før- og efter-målinger af børnenes trivsel og oplevelsen af kommunikationen.

Evaluator gør opmærksom på, at der er visse begrænsninger i data, bl.a. har der været udfordringer med datakvaliteten i forbindelse med spørgeskemaundersøgelser blandt børnene.

Evalueringens hovedresultater er også udgivet særskilt:

Hent hæfte med hovedresultater

Implementeringsguide

Udover evalueringen er der udarbejdet en implementeringsguide til SIBS.

Hent guiden