Evalueringen peger overordnet på, at samarbejdsmodellen har ført til faglige og organisatoriske gevinster i projektkommunerne og værestederne, og at dette har bidraget til en bredere og bedre kontakt til socialt udsatte borgere.
Evalueringen beskriver de enkelte elementer i samarbejdsmodellen, som er fremskudt sagsbehandling, fremskudt misbrugsindsats, en styrket SKP-ordning, holdbaserede aktiviteter med progressionsfokus for værestedernes brugere samt tværgående implementeringsteam.
Med udgangspunkt i beskrivelserne gennemgår evalueringen erfaringerne med at afprøve og implementere samarbejdsmodellen i tre kommuner, Holstebro, Odense og Haderslev. Der ses på ligheder og forskelle i implementeringen i de tre kommuner, lige som der identificeres en række fremmende faktorer for implementeringen. Konkrete udfordringer i implementeringen af samarbejdsmodellen beskrives også.
Evalueringen opgør virkningerne af samarbejdsmodellen i forhold til målgruppen for indsatsen, og indsatsen vurderes ud fra både et borgerperspektiv og et medarbejderperspektiv. Her ses på både den faglige kvalitet og på det tværgående samarbejde blandt medarbejderne.
I evalueringen indgår en opgørelse af projektomkostninger forbundet med udvikling, afprøvning og drift af samarbejdsmodellen i de tre kommuner.
Evalueringen er udarbejdet af KORA for Socialstyrelsen.
I forlængelse af evalueringen udgives en implementeringsguide som peger på, hvilke forhold man skal være særlig opmærksom på, hvis man ønsker at implementere en samarbejdsmodel omkring en styrkelse af værestedernes rolle i den sociale indsats i landets øvrige kommuner.
Hent Implementeringsguiden
Hent publikationen