Børn og unge skal inddrages i beslutninger, der vedrører deres eget liv. Som børne- og ungerådgiver har man derfor en opgave i at sikre, at børn og unge, som har en sag i kommunen, løbende inddrages i både de større og mindre beslutninger, der påvirker deres hverdag, og at deres stemme bliver hørt.
Men hvordan gør man i praksis, når man fx skal forberede et møde med 11-årige Yusuf, der har et stort skolefravær? Eller man skal følge op på, hvordan 15-årige Amalie selv synes, det gik til mødet med hendes nye kontaktperson?
Det kan man nu få hjælp og inspiration til i en samling redskaber, som Social- og Boligstyrelsen har offentliggjort som en del af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Hvad kan jeg finde i redskabskassen?
Redskaberne tager udgangspunkt i det samme mindset, som karakteriserer Laura Lundys anerkendte model for inddragelse, og understøtter et tidssvarende børnesyn, hvor børn og unge ses i deres egen ret og anerkendes som selvstændige individer.
Redskabssamlingen indeholder eksempelvis interviewguides, samtaleskabeloner og svarskemaer. Fx er der en skabelon til et brev, der kan sendes forud for et møde, for at forberede barnet eller den unge på, hvad der kommer til at ske.
Der er også forskellige typer af redskaber til at sikre sig, at man som rådgiver lærer barnet/den unge at kende og får et dækkende indtryk af barnets eller den unges hverdagsliv, og til at samle op på, hvad der sker efter et møde.
Understøtter en systematisk praksis
Tilsammen sikrer de i alt 10 redskaber, at man som fagperson kommer rundt om mange af de aspekter af inddragelse, der er i forbindelse med børne/ungesag, og de understøtter på den måde en systematisk praksis.
Der er lagt vægt på, at alle redskaberne både opleves som relevante og er nemme at anvende i hverdagen. Hovedparten af redskaberne er derfor udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med ni kommuner - Brønderslev, Vesthimmerland, Rebild, Frederikshavn, Hjørring, Thisted, Mariagerfjord, Morsø og Jammerbugt.
Vi håber, at redskaberne også kan inspirere andre faggrupper, som arbejder med børn og unge, og vi opfordrer til, at samlingen bliver delt på tværs i relevante kommunale samarbejder.
Se redskaberne her