Har storebror autisme eller lillesøster muskelsvind, kræver det naturligt nok en ekstra indsats af forældrene. Men det påvirker også familiens andre børn.
Søskende til børn med handicap vokser op i familier, hvor der er et stort fokus på deres bror eller søster, og hvor de skal tilpasse sig en helt anden hverdag end deres jævnaldrende. De kan opleve, at de står alene med deres oplevelser og følelser, og de er i øget risiko for at udvikle eksempelvis mistrivsel, angst og depression og adfærdsvanskeligheder.
For at forebygge disse problemer har man i Norge udviklet indsatsen SIBS til søskende til børn med handicap og deres forældre. Resultaterne fra Norge er gode, og derfor har Social- og Boligstyrelsen taget initiativ til, at indsatsen også er blevet afprøvet i Danmark.
Ikke færre end 13 kommuner fordelt over hele landet har deltaget i afprøvningen i perioden 2022-24. Oprindelig skulle der kun have deltaget otte kommuner i projektet, men interessen var så stor, at det blev besluttet at udvide kredsen.
Nu foreligger evalueringen, som VIVE har gennemført, og den konkluderer, at der er tale om en lovende indsats.
Om metoden
SIBS er en kortvarig og manualbaseret gruppeindsats, som har fokus på at forbedre kommunikationen i familien, inden problemerne vokser sig store. Der er altså ikke tale om terapi, men om et kommunikationskursus, som både børn og forældre deltager i.
Tanken er at øge forældrenes opmærksomhed på barnet/børnene uden handicap og samtidig at styrke dem i rollen som samtalepartnere for deres børn. Det skal gøre det nemmere at tale om ikke mindst de svære emner, der kan følge med, når der er en bror eller søster med et måske alvorligt eller indgribende handicap.
Det kan være fx være bekymringer om, hvordan barnet med handicap vil have det på længere sigt. Det kan også være svære følelser som fx at føle sig ensom eller overset, eller vrede rettet mod søskende med handicap.
Samtidig får de raske søskende mulighed for at spejle sig i andre børn i samme situation og øver sig i at snakke om deres oplevelser og i at stille spørgsmål til deres forældre.
Det siger evalueringen
Deltagerkommunerne tilkendegiver, at der er behov for forebyggende støtte til målgruppen, og evalueringen viser, at SIBS er et relevant tilbud, der skaber lovende og ønskede virkninger.
Kurset viser således positive resultater både i forhold til kommunikationen mellem forældre og barn og barnets trivsel. Det fremgår, at effekterne er små/moderate, men det er ifølge evalueringen forventeligt med små effekter og karakteristisk for tidligt forebyggende indsatser, som SIBS-kurset er et eksempel på.
Også de kvalitative tilbagemeldinger fra SIBS-medarbejderne er overordnet positive. Hovedindtrykket er således, at forældrene tager de kommunikationsprincipper til sig, som de lærer, og udvikler deres praksis i forhold til at afkode og forstå deres barn.
Generelt er SIBS-indsatsen blevet godt modtaget af kommunerne. Ni af dem forventer at fortsætte med at tilbyde kurset, mens de resterende fire vil søge at anvende de deres nye erfaringer og kompetencer i andet arbejde for målgruppen. Kurset opleves som enkelt at implementere, og omkostningerne er relativt lave.
Hovedresultaterne fremgår både af evalueringsrapporten og et selvstændigt hæfte.
Hent evaluering og hovedresultater
Samtidig med evalueringen udgiver Social- og Boligstyrelsen en implementeringsguide, der bygger på erfaringerne fra projektet.
Hent implementeringsguiden
Den tidligere omkostningsvurdering af SIBS (2021) er ved at blive opdateret og forventes udgivet i løbet af sommeren.