Pulje vedrørende bidrag til forbedringsarbejder ved fortætning med nye almene boliger

2023

Formålet med puljen er at tilskynde til en højere grad af fortætning i landets boligafdelinger.

Information

  • Puljens størrelse: 129,9 mio. kr. i 2025.
  • Tilskuddets størrelse: 172.977 kr. i 2025. 
  • Ansøgerkreds: Almene boligforeninger og offentlige myndigheder.
  • Ansøgningsfrist: Ansøgninger kan fremsendes fra 1. juli 2022 til 30. november 2031, og behandles ved udgangen af hvert kvartal.

Formålet med puljen

Formålet med puljen er at tilskynde til en højere grad af fortætning i landets boligafdelinger. Med fortætning forstås i denne sammenhæng, at der tilføres nye almene boliger i en boligafdeling ved at udvide antallet af boliger i boligafdelingen, eller at en del af boligafdelingens ejendom afhændes med henblik på etablering af nye almene boliger.

Fortætning kan f.eks. ske ved at etablere almene boliger i uudnyttede tagetager eller ved mindre på- og tilbygninger. Fortætning vil også kunne ske ved, at en del af boligafdelingens ejendom afhændes, og der efterfølgende etableres nye almene boliger i en nyetableret boligafdeling.

Hvad kan der søges midler til?

Der kan ansøges om et tilskud til at udføre forbedringsarbejder, når der skal ske fortætning af boligafdelingen. Social- og Boligstyrelsen kan i perioden 2022-2031 inden for en bevilling fastsat på den årlige finanslov give tilsagn om bidrag til forbedringsarbejder i forbindelse med fortætning med nye almene boliger.

Forbedringsarbejder kan være udskiftning af badeværelser og køkkener, opsætning af altaner, indbygning af elevatorer m.v. Beslutning om, hvilke forbedringsarbejder, der skal udføres, træffes af afdelingsmødet efter almenboliglovens almindelige regler herom.

Tilskuddet til forbedringsarbejder kaldes et fortætningsbidrag.

Vær opmærksom på, at fortætningsbidraget kun kan anvendes til finansiering af forbedringsarbejder i en allerede eksisterede boligafdeling. 

Hvem kan søge?

Almene boligorganisationer og offentlige myndigheder, der ejer almene boliger. Ansøgningen indsendes elektronisk til Social- og Boligstyrelsen i perioden fra den 1. juli 2022 til den 30. november 2031. Social- og Boligstyrelsen afgør efter den 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober, om der kan gives tilsagn til ansøgninger inden for det seneste kvartal.

Hvordan prioriteres der blandt de indkomne ansøgninger?

Social- og Boligstyrelsen vil vurdere, om der lokalt er behov for flere almene boliger. (læs uddybende herom i bekendtgørelse). 

Hvordan udbetales tilskuddet?

Social- og Boligstyrelsen anmoder Udbetaling Danmark om at overføre fortætningsbidraget til boligafdelingen (læs uddybende i bekendtgørelse).

Opmærksomhedspunkter

  • Ved ansøgning skal fortætningsprojektet være på Kladde status 10 i BOSSINF.
    • Skema A må således ikke være godkendt af kommunen ved ansøgningstidspunkt.
  • Der skal være kryds i feltet Fortætningsbidrag 2022 (ABL § 98 g) ved oprettelsen af projektet i BOSSINF.
  • Senest 6 måneder efter at der er givet tilsagn om bidrag til forbedringsarbejder skal skema A være godkendt af kommunen i BOSSINF, med mindre der er indhentet dispensation fra styrelsen.
  • Der skal være vedlagt dokumentation for uddelegering af beslutningskompetencen til organisationsbestyrelsen i de tilfælde, hvor omdannelsen sker ved udmatrikulering af grund.
  • Der skal være en til reel tilvækst af boliger.
    • Fjernes der gamle boliger i forbindelse med fortætningen, modregnes de i antallet af nye boliger.
  • Senest 12 måneder efter tilsagn om bidrag til forbedringsarbejderne skal boligorganisationen have påbegyndt forbedringsarbejderne samt have oplyst styrelsen om dato for påbegyndelse. Der kan ved særlige tilfælde dispenseres for denne frist.

Links og dokumenter

Læs mere i bekendtgørelsen på Retsinformation her

Hent ansøgningsformularen for puljen her 

 

Kontakt

Casper da Silva Friis
Kontor for Bolig

Overblik