Med barnets lov er handleplaner ikke længere lovpligtige i alle sager. I stedet skal der beskrives et formål med indsatsen, evt. suppleret med mere specifikke mål, der tydeliggør, hvordan formålet opfyldes.
Men hvordan bliver både formål og mål konkrete nok til, at man kan vurdere, om indsatsen er på rette vej? Og kan de formuleres, så de vækker genklang, og barnet eller den unge kan se sig selv i dem?
Det kan være udfordrende – og nogle gange også dilemmafyldt - at håndtere.
Derfor udgiver Social- og Boligstyrelsen et nyt inspirationsmateriale, der giver håndgribelige eksempler og konkrete redskaber til at udvikle en inddragende og samarbejdende praksis.
Materialet er relevant for børne- og ungerådgivere på både udsatte- og handicapområdet. Det kan bruges ved iværksættelse af såvel støttende indsatser som anbringelse og kan spille sammen med barnets plan/ungeplanen.
Det kan I læse om
Inspirationsmaterialet guider til, hvordan man laver formål og mål, så de tager reelt udgangspunkt i barnets hverdagsliv og barnets ønsker, behov og ressourcer. Og samtidig bliver et arbejdsredskab i opfølgningen.
Materialet beskriver også dilemmaer, der kan opstå i arbejdet og giver konkrete eksempler på, hvordan de kan håndteres.
Det kan fx være en særlig udfordring, hvis der ikke er overensstemmelse mellem barnets eller den unges ønsker og det, du som fagperson vurderer, at der er behov for. Her kan det være nødvendigt, at du holder fast, men fortsat søger dialogen og anerkender ønskerne ved at sørge for, at de fremgår af sagen.
En anden type problemstilling kan være dokumentationen, der skal ske i et sprog, der er i øjenhøjde med barnet eller den unge. Også her er der konkrete eksempler, fx på hvordan man kan skrive til små børn med henblik på, at de kan få teksten læst op senere og på den måde få indblik i deres egen tidlige livshistorie.
Udgivelsen indeholder et sæt af redskaber, I kan bruge til at udvikle jeres praksis på området. Redskaberne kan også downloades i printvenlige versioner.
Hent inspirationsmaterialet og redskaberne