Der er mange særlige hensyn, når sårbare grupper skal tænkes ind i beredskabet for håndtering af kriser som fx strømafbrydelser eller nedbrud af kritiske it-systemer og mobilnetværk.
Derfor har kommuner og regioner nu fået anbefalinger til, hvordan de styrker beredskabsplanlægningen med henblik på, at hjælpen til sårbare borgere, fx i eget hjem, botilbud eller på plejehjem, kan opretholdes i tilfælde af en krise.
Eksempler på sårbare grupper
Anbefalingerne fokuserer på borgere, der modtager kritisk hjælp fra kommunen eller regionen, eksempelvis:
- Borgere på plejehjem, i botilbud eller andre boformer til voksne samt børne- og ungehjem.
- Borgere i eget hjem med eldrevet livsvigtigt eller kritisk medicinsk udstyr.
- Borgere i eget hjem, som er afhængige af hjælp fra kommunen og/eller regionen pga. nedsat funktionsevne af fysisk eller psykisk karakter.
- Borgere i eget hjem, der modtager kritisk hjælp i form af fx syge/hjemmepleje eller madlevering.
Det kan man læse om
Udgivelsen rummer bl.a. en række overordnede anbefalinger og gennemgår fem specifikke krisescenarier.
Der er også et inspirationskatalog, der yderligere konkretiserer relevante beredskabstiltag.
Her nævnes som det allerførste, at man som kommune eller region etablerer et overblik over, hvilke borgere der skal tages hånd om i tilfælde af en krise og kortlægger, hvilket udstyr eller hjælp og støtte der i en sådan situation vil være kritisk.
Det gælder også, pointeres det, for de sårbare borgere, hvor en krisesituation vil kunne medføre en stor psykisk belastning og potentielt forårsage selvskadende eller udadreagerende adfærd, hvis rutiner og strukturer ændres, eller der sker en udskiftning af det faste personale.
Læs anbefalingerne hos Styrelsen for Samfundssikkerhed
Mulighed for rådgivning
Social- og Boligstyrelsen har til opgave at rådgive kommuner og regioner i forhold til deres beredskabsplanlægning på socialområdet.
Rådgivningen handler specifikt om viden om de mest udsatte og sårbare målgrupper på socialområdet og deres behov i en evt. krisesituation.
Her på sbst.dk kan I se, hvordan I kontakter Social- og Boligstyrelsen eller nogle af de andre relevante myndigheder, der kan bistå med rådgivning og vejledning.
Læs om rådgivningsmulighederne