Fire kerneelementer i en tidligere socialfaglig indsats

16-01-2025

Tidlige og forebyggende sociale indsatser giver mening både menneskeligt og økonomisk. Men hvad skal der til, for at det lykkes i praksis for kommunerne at sætte tidligere ind? Det gives der et bud på i en ny litteraturkortlægning. Kortlægningen har fokus på voksne i social udsathed eller med psykiske vanskeligheder.

Som borger kan man komme i kontakt med det sociale system af mange grunde. For eksempel fordi man er arbejdsløs og på kontanthjælp. Men hvor hurtigt bliver det fanget, hvis den samme borger også har en depression og forsøger at reparere på den med alkohol?

Måske ikke altid hurtigt nok. Som kommune kan man opleve, at borgere med sociale udfordringer først får hjælp eller støtte sent i problemudviklingen. Det kan betyde, at udfordringerne eskalerer unødigt, og der måske ender med at være behov for indsatser, der er mere indgribende og omkostningstunge.

Social- og Boligstyrelsen har på den baggrund bedt VIVE om at foretage en kortlægning af den relevante litteratur for at få mere viden om, hvad der skal til, for at man i kommunerne kan lykkes med en tidligere socialfaglig indsats.

Kortlægningen har særligt fokus på voksne, der er socialt udsatte eller har psykiske vanskeligheder, og som i forvejen er i kontakt med det sociale system. Målgruppen rummer desuden pårørende, som kan være i en belastet situation og derfor have behov for støtte og hjælp.

Fire kerneelementer

Det pointeres i rapporten, at social udsathed sjældent er begrænset til en enkeltstående problemstilling, og at flere studier påpeger, hvordan virksom, tidlig støtte eller behandling bør integrere flere dele af borgerens liv.
 
Skal der sættes tidligere ind - eksempelvis i udviklingen af nye udfordringer eller for at forebygge tilbagefald til kendte problemstillinger - kræver det derfor et proaktivt fokus på borgernes behov på tværs af velfærdsområder. Lige så centralt er det, at der er adgang til de rette socialfaglige indsatser, så der i praksis kan sættes ind med et relevant tilbud tidligt i problemudviklingen.

VIVE har identificeret fire centrale faglige og organisatoriske kerneelementer, som øger sandsynligheden for at lykkes med en tidligere socialfaglig indsats:

  • Agilt samarbejde på tværs af fagområder, sektorer og civilsamfundet
  • Tværgående opmærksomhed på borgernes problemstillinger
  • Tilgængelige og synlige indsatser tilpasset hverdagslivet
  • Inddragelse af socialt netværk.

For hvert kerneelement udfoldes nærmere, hvad består kerneelementet af, hvorfor det er vigtigt, og hvordan det kan anvendes i praksis.

Hent kortlægningen

Kontakt

Viktor Zachariassen Hegelund
Fuldmægtig

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet

Tilmeld dig her