Det voldsforebyggende arbejde på sociale tilbud skal styrkes gennem tættere samarbejde og øget vidensdeling mellem Arbejdstilsynet, socialtilsynene og Social- og Boligstyrelsen. Det var afsættet for en temadag den 17. juni 2024, hvor der blev sat fælles retning for indsatsen.
I alt 137 deltagere, herunder tilsynschefer, ledere, tilsynsførende og rådgivningskonsulenter fra de tre organisationer, mødtes for at dele perspektiver på, hvordan de understøtter tilbuddenes voldsforebyggende arbejde. Og, ikke mindst, for at få et indblik i hinandens praksis og komme med bud på, hvad der skal til for at tilbyde en sammenhængende indsats til gavn for borgere og medarbejdere på sociale tilbud.
Trivsel og tryghed forebygger voldsomme episoder
Gennem oplæg på dagen stod det klart, at de tre organisationer, fra hver deres vinkel, har det samme mål om at sikre tryghed og øge kvaliteten på tilbuddene. Her kan der være flere gevinster at hente, for når borgerne trives og føler sig trygge, forbedres medarbejdernes arbejdsmiljø. Og omvendt: Når medarbejderne har det godt og trives på arbejdspladsen, smitter det også positivt af på borgernes trivsel.
Arbejdstilsynet adresserede i deres oplæg, at arbejdsmiljø - herunder sikring af normeringer og tilpas kapacitet - derfor også er et centralt sted at sætte ind, når det handler om voldsforebyggelse. Har et tilbud har mange voldsomme episoder, øger det omvendt risikoen for sygemeldte medarbejdere eller afskedsbegæringer.
Det blev desuden understreget, at den samlede påvirkning af mange voldsomme episoder kan være stor, selvom det enkelte tilfælde ikke nødvendigvis er alvorligt.
På vegne af socialtilsynene delte Rasmus Johnsen, tilsynschef for socialtilsyn Øst, at de er stærkt optaget af at sikre, at kvaliteten på tilbuddene er så god som mulig, så borgernes liv bliver tilsvarende godt:
”Kerneopgaven er at sikre kvalitet i de sociale tilbud og bidrage til at støtte tilbuddene i at give borgerne det bedst mulige liv. Hvis vi som tilsyn, med forskellige logikker og lovgivninger, kan gøre livet lidt lettere, vil det være gavnligt,” sagde han.
Tilbuddenes ønsker til samarbejdet
Dagen bød også på en panelsamtale med ledere fra tre sociale tilbud. Her blev de spurgt til deres ønsker for, hvordan samarbejdet mellem Arbejdstilsynet, socialtilsynene og Social- og Boligstyrelsen kan støtte deres voldsforebyggende arbejde.
Det blev bl.a. fremhævet, at det kan være dilemmafyldt, når krav fra hhv. Arbejdstilsynet og socialtilsynet samt hensynet til den enkelte borger skal forenes.
Desuden blev det nævnt, at det vil være en hjælp, hvis tilsynene har konkret kendskab til det enkelte tilbud, når de kommer ud. Så kan tilbuddet koncentrere sig om detaljerne og om de råd og den vejledning, der kan være brug for – og mindre på at sætte tilsynet ind i stedets grundlæggende struktur og praksis.
Som en del af samarbejdsinitiativet har Social- og Boligstyrelsen sammen med Arbejdstilsynet og socialtilsynene åbnet for besøg i hinandens praksis henover de næste halvandet år, ligesom der er udarbejdet en podcast-serie om forebyggelse af voldsomme episoder.
En arbejdsgruppe på tværs af de tre organisationer vil løbende se på, hvilke former for kompetenceudvikling der bedst understøtter det styrkede samarbejde.