Hvert sjette barn eller ung, der er anbragt uden for hjemmet, har minoritetsetnisk baggrund. Men der er begrænset viden om, hvorvidt der er særlige forhold, som gør sig gældende for disse børn og unge. Derfor har VIVE på vegne af Social- og Boligstyrelsen gennemført en undersøgelse om netop denne gruppe.
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, kommer generelt fra familier med komplekse udfordringer set i forhold til familiestruktur, socioøkonomiske forhold, psykisk sygdom og kriminalitet. Dette gælder, uanset om de har minoritetsetnisk baggrund eller ej.
Men VIVEs analyse viser, at etnisk baggrund i væsentlig grad er afgørende for, om børn og unge anbringes.
Baseret på graden og kompleksiteten af de udfordringer, der objektivt kan ses og måles, er andelen af børn og unge med minoritetsetnisk baggrund, som er anbragt uden for hjemmet, generelt lavere end den tilsvarende andel for børn og unge med etnisk dansk baggrund og samme grad af udfordringer. Det gælder især for børn og unge fra Mellemøsten og Afrika.
Anbringes senere og hyppigere på børne- og ungehjem
Undersøgelsen viser også, at børn og unge med minoritetsetnisk baggrund er ældre, når de anbringes end børn og unge med etnisk dansk baggrund.
Der er også forskel på anbringelsestypen. Tæt på halvdelen (47 %) af alle børn og unge med minoritetsetnisk baggrund, som er anbragt uden for hjemmet, er anbragt på børne- og ungehjem, mens det gælder cirka en tredjedel (34 %) af børn og unge med etnisk dansk baggrund. Det omvendte mønster viser sig, når man ser på, hvor mange der anbringes i plejefamilie.
Ingen forskel i trivsel
Når børnene og de unge besvarer spørgeskemaer om, hvordan de trives på deres anbringelsessted, er der ingen forskel at måle i trivslen på tværs af etnisk danske og minoritetsetniske børn og unge.
Børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet, ligger generelt højt i forhold til følelsen af at være holdt af på anbringelsesstedet, oplevelsen af at føle sig hjemme og følelsen af at have det godt med at bo der, hvor de er anbragt.
Det samme gælder følelsen af at kunne få social støtte på anbringelsesstedet, når de har brug for det.
Hent rapporten her
Videns- og refleksionsmateriale til praksis
I forlængelse af VIVEs undersøgelse er der udarbejdet et hæfte, som kort opsummerer resultaterne og sætter fokus på, hvordan den nye viden kan omsættes til faglig refleksion og en eventuelt justeret praksis i indsatsen for børn og unge med minoritetsetnisk baggrund.
Materialet er opdelt i fire temaer med fokus på hhv. 1) målgruppens kendetegn 2) oplevelsen af inddragelse 3) kontinuitet i kulturel, sproglig og religiøs praksis 4) forældresamarbejde.
Hent hæftet her