Børn er eksperter i deres eget liv, og ligesom alle andre skal de lyttes til og have indflydelse på beslutninger, der betyder noget for dem.
Barnets lov tydeliggør, at børn og unge har ret til at blive inddraget og få indflydelse på de forhold, som vedrører dem. Loven, der træder i kraft 1. januar 2024, stadfæster et nyt tidssvarende børnesyn, hvor børn og unges anerkendes som selvstændige individer med egne holdninger, ønsker og perspektiver på deres eget liv.
Landet over arbejdes der også i dag mange steder med at inddrage børn og unge i egen sag. Børneinddragelse er imidlertid en kompleks opgave, der kan være krævende i praksis.
For at give inspiration til det fortsatte arbejde - og understøtte loven - udgives nu syv konkrete anbefalinger til kommunerne. Udgivelsen er den første i en række fra Partnerskab om Børnene Først, som har til opgave at understøtte implementeringen af barnets lov (se boks).
De syv anbefalinger
To af anbefalingerne understøtter rammerne for at kunne arbejde med reel børneinddragelse, mens de fem andre handler om praksis i den enkelte sag:
- Et fælles børnesyn i organisationen.
- Etablering af organisatoriske rammer, der understøtter inddragelse af barnets eller en unge i egen sag.
- Tydelig ramme og løbende dialog med barnets eller den unge om inddragelse.
- Opbygning af en tillidsfuld relation mellem barn eller ung og rådgiver.
- Tilpasning af kommunikationsformer til det enkelte barn eller den enkelte unge.
- Involvering af forældre og netværk i afdækningen af barnets eller den unges perspektiv.
- Inddragelse af barnets eller den unges perspektiver i beslutninger og iværksættelse af passende tiltag.
Katalog med cases fra praksis
Anbefalingerne understøttes af et katalog med en række eksempler fra kommunal praksis om, hvordan man kan arbejde med børneinddragelse i sagsbehandlingen.
Der er én case for hver anbefaling. Nogle eksempler omhandler konkrete metoder, mens andre beskriver længerevarende kulturændringer i kommunen.
Aalborg Kommunes har fx arbejdet med at udvikle et fælles børnesyn, der matcher den grundlæggende intention i barnets lov om at børn og unge altid skal inddrages om det, der vedrører deres liv. Et andet eksempel kommer fra Middelfart Kommune, der har etableret et nyt redskab i form af såkaldte børnebreve, der stiles direkte til det enkelte barn og er tilpasset barnets alder.
Udover selve casen kan man i forbindelse med hvert eksempel også læse om baggrunden for, hvorfor kommunen har indført den nye praksis, og hvilket udbytte den har opnået.
Hent anbefalingerne og kataloget