Temadag: Servicelovens §§ 83 og 85 på voksenhandicapområdet

06-11-2025

Vær med enten den 2. og 4. december 2025, når taskforcen på handicapområdet inviterer til en virtuel temadag om servicelovens §§ 83 og 85. Vi sætter fokus på snitfladen mellem paragrafferne, og hvordan I sikrer det tværfaglige samarbejde om personlig og praktisk hjælp og socialpædagogisk støtte.

Borgere med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser kan have behov for hjælp til praktiske opgaver i hjemmet eller hjælp til at udvikle deres færdigheder for at kunne leve et så meningsfuldt og selvstændigt liv som muligt. Det kan imidlertid være svært at fastslå, om en borger skal bevilges personlig praktisk hjælp eller socialpædagogisk støtte.

Vil I som kommune gerne blive klogere på, hvornår hjælpen skal ydes efter bestemmelsen om personlig praktisk hjælp og socialpædagogisk støtte, og hvordan en hensigtsmæssig myndighedspraksis og et godt tværfagligt samarbejde kan understøtte arbejdet? Så vær med, når Social- og Boligstyrelsen i december holder en virtuel temadag, hvor vi sætter spot på snitfladen mellem servicelovens §§ 83 og 85 på voksenhandicapområdet.

Det kan du opleve

På temadagene kan I høre oplæg fra Ankestyrelsen, som med udgangspunkt i principmeddelelse 10-19 og cases vil redegøre for, hvornår hjælpen skal bevilges efter reglerne om personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk støtte samt snitfladerne mellem de to ydelsestyper, og hvorfor det er vigtigt, at hjælpen bevilges efter de rette bestemmelser.

Bagefter vil VISO introducere dagens kommuneoplæg. VISO kommer blandt andet ind på, hvad organisationen som helhed og den enkelte rådgiver kan have af opmærksomhedspunkter, når man skal sikre en god myndighedspraksis for arbejdet med snitfladerne mellem servicelovens §§ 83 og 85.

Dagen rundes af med et oplæg fra Sorø Kommune. Kommunen vil fortælle om erfaringer med, hvordan myndighedsafdelingen arbejder med at sikre udmøntningen af Ankestyrelsens principmeddelelse 10-19. Sorø Kommune vil også fortælle, hvordan kommunen arbejder med området i praksis.   

Praktiske oplysninger

Temadagene er gratis og henvender sig til dig, der er kommunal myndighedsleder, faglig koordinator, udviklingskonsulent, sagsbehandler eller visitator, og som beskæftiger dig med borgere med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser på voksenhandicapområdet.

I er meget velkomne til at deltage flere fra samme kommune. Af praktiske grunde opfordres I dog til kun at tilmelde én deltager, så I kan se temadagen sammen via det samme link. Det gælder også på tværs af både teams og ledelses- og medarbejderniveau.

Temadagen afholdes virtuelt via Zoom. Man kan deltage enten den 2. eller 4. december 2025, begge dage kl. 8.30 – 10.30. Dagene har samme program, og man kan derfor deltage på det tidspunkt, der passer bedst.

Se programmet og tilmeld dig temadagen 2. december 2025

Se programmet og tilmeld dig temadagen 4. december 2025

Link til deltagelsen sendes ud sammen med tilmeldingsbekræftelsen samt kl. 8.00 på dagen for temadagens afholdelse.

Om taskforcen på handicapområdet

Taskforcen er et samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen. Taskforcen afholder fire årlige temadage for kommunerne, hvor der tages afsæt i et tema inden for sagsbehandling på handicapområdet.

Taskforcen tilbyder også kommunerne korte læringsforløb samt lange analyse- og udviklingsforløb, der kan søges på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.

Læs mere om taskforcens tilbud til kommunerne

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her