Social- og Boligstyrelsen står overfor en betydelig bevillingsreduktion fra ca. 384 mio. kr. i 2025 til 265 mio. kr. i 2028, jf. forslaget til finansloven for 2026. Dertil kommer styrelsens andel af det statslige arbejdsprogram på Social- og Boligministeriets område. Det medfører et stort behov for at tilpasse styrelsens opgaver og strategiske fokus mere grundlæggende.
Konsulenthuset Implement har gennemført en analyse af styrelsens økonomi, opgaver, ressourceforbrug og bindinger på opgaver med henblik på at komme med anbefalinger til styrelsens fremadrettede mulige økonomiske og opgavemæssige prioriteringsrum.
Med afsæt i budgetanalysens anbefalinger er det besluttet at gennemføre en organisatorisk tilpasning af Social- og Boligstyrelsen, der skal skabe grundlaget for en styrelse med mere fokus på en vidensbaseret og effektiv social- og boligpolitik.
Tilpasningen har en størrelse, som bringer styrelsens udgifter ned på et niveau, der er i overensstemmelse med de langsigtede forventninger, der er til styrelsens opgaveløsning. Det giver et stabilt økonomisk fundament under styrelsen og ro om styrelsens organisation og opgaver på sigt.
Medarbejderne i Social- og Boligstyrelsen er derfor i dag blevet orienteret om, at der igangsættes en tilpasning af organisationen, herunder en større afskedigelsesrunde med henblik på at sikre, at styrelsens økonomi fremover balancerer. Det er forventningen, at antallet af medarbejdere skal reduceres med ca. 100 frem mod 2026.
Den 18. september 2025 varsles de medarbejdere, der påtænkes opsagt. Social- og Boligstyrelsen vil denne dag være lukket for møder og telefoniske henvendelser.
Implements sammenfatning af budgetanalysen kan findes her