Mange børn, der har ADHD eller autisme, har svært ved at mestre det sociale i familien, i skolen og blandt jævnaldrende. De kan have svært ved at afkode og forstå, hvad der foregår, og hvordan de selv kan indgå i lege, samtaler og fællesskaber. Det kan give dårlig trivsel og en følelse af at stå udenfor.
Mestringsluppen er en gruppebaseret indsats, der kan bruges til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser som ADHD og autisme – herunder også børn, der har begge dele samtidigt. Indsatsen er udviklet af Social- og Boligstyrelsen i tæt samarbejde med VIVE og praktikere fra seks kommuner, og den bygger således på solid socialfaglig viden og danske kommunale praksiserfaringer.
Mestringsluppen kort fortalt
Mestringsluppen støtter børnene i at mestre sociale situationer i hverdagen og består i sin kerne af et ni sessioners gruppeforløb til 8-14-årige børn i målgruppen.
I forløbet træner man børnenes evne til at aflæse og forstå dynamikkerne i sociale sammenhænge og arbejder med at udvide deres muligheder for at deltage og handle i forskellige arenaer. Fx er der forskel på, om man er en del af en stor eller lille gruppe, og om man er derhjemme, i klassen, hos bedsteforældrene eller i håndboldklubben.
Parallelt er der et kortere gruppeforløb til børnenes nære voksne for at give dem viden og værktøjer, så de bedre kan støtte børnene i hverdagen og hjælpe med at omsætte barnets læring til dagligdagen.
Endelig er videndeling med børnenes skoler en del af indsatsen, så det sikres, at man også her har viden og forudsætninger til at bakke op om børnenes læring og kan støtte dem i at bruge de nye redskaber i skolen.
Indsatsen varetages af såkaldte gruppeledere og kan forankres i familiebehandlingen, PPR, skolen eller i et samarbejde på tværs af disse lokale aktører.
Hvad siger deltagerne?
Mestringsluppen er blevet evalueret af VIVE (2024) og viser lovende resultater.
Evalueringen gav således indikationer på, at indsatsen hjalp børnene til bedre at håndtere hverdagens udfordringer, og at de fik nemmere ved at deltage i børnefællesskaber og håndtere deres følelser. Flere havde følt sig raske og godt tilpas, og ensomheden blev mindre. Forældrene oplevede, at forløbet gav dem redskaber til at støtte deres børn.
Målingerne blev foretaget lige efter ophøret af indsatsen, og evalueringen kan derfor ikke sige noget om evt. længerevarende effekter.
Offentliggørelse af alle Mestringsluppens materialer
Social- og Boligstyrelsen stiller nu alt relevant materiale, der knytter sig til indsatsen, gratis til rådighed for alle interesserede. Det drejer sig om en rammesættende indsatsbeskrivelse samt i alt tre guider til levering af indsatsen i praksis – én til opstart og videndeling, én til børneforløbet og én til voksenforløbet. Til hver guide er der en række arbejdsark.
Der kan læses mere om Mestringsluppen på social.dk, hvor der også er links til alle de tilknyttede materialer – dvs. både evalueringen, indsatsbeskrivelsen og de tre guider med tilhørende arbejdsark:
Få mere at vide om Mestringsluppen