Børn og unge skal opleve, at de har en stemme, og at de bliver inddraget og hørt i deres egen sag. Det er en central pointe i barnets lov, der trådte i kraft ved årsskiftet.
Som en del af barnets lov skal alle kommuner her pr. 1. april i år hver især tilbyde en direkte, digital indgang på kommunens hjemmeside, der sprogligt og indholdsmæssigt er særligt tilpasset børn og unge, og hvor de selv kan finde kontaktinfo til kommunale fagpersoner.
Kampagne på sociale medier
Samtidig har Social- og Boligstyrelsen lanceret kampagnen DinSide, der gør børn og unge opmærksom på de nye børnevenlige indgange hos kommunerne. Kampagnen kører fra april til september og kommer til at foregå der, hvor børn og unge befinder sig. Kampagnen er derfor særlig tydelig på en række populære sociale medier, nemlig YouTube, Instagram, Snapchat og Twitch.
Hvis der er børn og unge, der ikke ved, hvilken kommune de bor i, kan Social- og Boligstyrelsens kampagneside sluse dem videre til deres egen kommunes digitale indgang.
Gå til kampagnesiden DinSide
Det primære mål med kampagnen er, at alle børn og unge kender til mulighederne for selv at søge hjælp i situationer, hvor de voksne i deres liv ikke slår til. Det kan både være i akutte situationer, og hvis barnet eller den unge har generelle spørgsmål eller bekymringer om deres livssituation.
Flere børn og unge har brug for voksenhjælp
Flere og flere børn og unge kæmper med psykisk mistrivsel og andre sociale problematikker. Mange af dem har brug for hjælp til at komme videre - og rækker også selv ud efter den.
Det illustreres fx af tal fra Børns Vilkår, som huser BørneTelefonen og Hørt. Disse hotlines havde over 63.000 samtaler med børn og unge i 2023, hvilket er mere end 3.000 flere samtaler i forhold til året før og det højeste antal nogensinde.