Børn og unge med alvorlige kriminalitetsproblematikker

17-09-2024

Forløbene til kriminalitetstruede børn og unge er ofte komplekse og involverer mange aktører. Social- og Boligstyrelsen udgiver en praktisk vejledning til kommunerne med oversigt over forskellige forløb og konkrete anbefalinger til indsatsen. Eksempelvis anbefales det at understøtte skolegangen.

Marginaliserede og udsatte. Forbrug af alkohol og stoffer i en ung alder. Måske kognitive vanskeligheder. Problematiske skoleforløb. Psykiske lidelser eller udviklingsforstyrrelser.

Det er nogle af de supplerende problemstillinger, som børn og unge (10-17 år), der har alvorlige kriminalitetsproblematikker, kan have oveni.

De mange samtidige problemstillinger kan gøre det kompliceret at tilrettelægge et forløb, der kan imødegå udfordringerne og hjælpe den enkelte videre til et liv uden kriminalitet. Ofte er der også mange aktører involveret.

Tre typer af forløb

Det er baggrunden for en ny udgivelse fra Social- og Boligstyrelsen, der er tænkt som en praktisk vejledning til kommunernes børne- og ungerådgivere.

Målgruppen har behov for indsatser, der bliver individuelt tilrettelagt og tilpasset den konkrete situation. Samtidig skal der være blik for helhedsorientering og koordination, så der bliver tale om en sammenhængende løsning på tværs af fagligheder og sektorområder.

Overordnet set er der tre typer af forløb, der kan sættes i værk - nemlig et forløb i Ungdomskriminalitetsnævnet, et strafferetligt forløb eller et forløb i regi af de sociale myndigheder. Udgivelsen giver en lettilgængeligt oversigt over faserne i de tre typer af forløb og en række konkrete anbefalinger til arbejdet med målgruppen.

Støtte til skolegang

Konkret anbefales det eksempelvis, at indsatsen til den enkelte baserer sig på tre forskningsbaserede principper om risiko, behov og respons: Her vurderer man risikoen for ny kriminalitet, barnets/den unges individuelle behov for støtte samt sætter ind med behandlingsmetoder, hvor der er dokumenteret respons.

En anden anbefaling knytter sig til understøttelse af den enkeltes skolegang og uddannelse. Mange i målgruppen har negative erfaringer med skolen - og samtidig ved vi fra forskningen, at det at klare sig godt i skolen og senere få en uddannelse er den stærkeste beskyttelsesfaktor for udsatte børn og unges udvikling på længere sigt.

Hent beskrivelsen af anbefalinger og forløb

Vidensgrundlaget for anbefalingerne

Vidensgrundlaget for anbefalingerne er baseret på en grundig afsøgning af området, som beskrives nærmere i en anden publikation. Her kan man bl.a. læse mere om både målgruppens udfordringer samt de centrale aktørers roller og ansvar i de forskellige forløb.

Endvidere foldes beskrivelsen af de faglige indsatser ud. Eksempelvis kan man få inspiration til, hvordan man kan arbejde med den enkeltes motivation for forandring samt hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer, man skal være opmærksom på.

Vidensgrundlaget er blevet til i samarbejde med specialister og repræsentanter fra de mange aktører, der typisk bliver involveret i et forløb til målgruppen.

Hent vidensgrundlaget

 

 

Kontakt

Helle Rotbøll Randløv
Specialkonsulent

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her