Overgangen fra anbringelse til et selvstændigt voksenliv kan være udfordrende.
Mange af de unge har svagt netværk og få stabile voksne, der kan støtte dem. Det er derfor ikke usædvanligt, at de mister retningen i overgangen til voksenlivet og ender uden job eller uddannelse og på kanten af samfundet.
Ungestøtte efter barnets lov - tidligere kaldet efterværn - kan være en vigtig indsats i overgangen. Men det er langt fra lige meget, hvordan støtten gives, hvis den skal imødekomme de unges behov og opleves som relevant af de unge selv.
På baggrund af den viden, der findes på området, beskriver et nyt notat en række faglige principper for arbejdet med ungestøtte i den kommunale praksis. Notatet er udarbejdet af VIVE som del af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv (se boks).
Inddragelse er afgørende
Inddragelse i egen sag er en hovedhjørnesten i barnets lov og er også afgørende for den gode ungestøtte, fastslås det i notatet.
Unge, der har været inddraget i beslutningsprocessen om deres overgang til voksenlivet, oplever ofte overgangen mere positiv og succesfuld. Inddragelse kan medvirke til at reducere unødvendige bekymringer hos de unge og give både indflydelse og ejerskab til indsatsen. Det kræver, at de unge føler sig reelt hørt og lyttet til, så de fx ikke oplever, at de bare informeres om beslutningerne uden at kunne påvirke dem.
Alternativet kan være foranstaltningstræthed - dvs. en manglende motivation og tro på, at det sociale system faktisk virker.
Skal de unge selv kunne bidrage, forudsætter det også, at de har viden om deres rettigheder, og hvad de konkret kan forvente af de støttemuligheder, de tilbydes, så de ved, hvad de går ind til. Det skal med andre ord være gennemskueligt, hvad ungestøtten i praksis går ud på, og hvad den evt. har konsekvenser, fx i forhold til hvor den unge skal bo.
Seks faglige principper
I alt beskriver notatet seks faglige principper:
- Støtten tilrettelægges inddragende
- Støtten er gennemskuelig
- Støtten er relevant
- Støtten er koordineret
- Støtten er relationsopbyggende
- Støtten er stabil
De seks principper skal ses som guidelines, der kan bidrage til strategiske diskussioner om tilrettelæggelsen af ungestøtten og vise en retning for arbejdet i praksis.
Det enkelte princip refererer altså ikke til en specifik indsats, men kan operationaliseres på flere forskellige måder, og de er dermed også fleksible i forhold til fx den lokale målgruppe.
Hent udgivelsen om principper for ungestøtte