Skole, fritid, sociale medier, familie, venner, penge, tøj, træning. Osv. Osv.
Elementerne i børn og unges hverdagsliv er mange og kan hver især spille en stor rolle for trivslen – også, når rammen er en plejefamilie eller et børn- og ungehjem. Derfor er det afgørende, at den enkelte involveres i hverdagens aktiviteter og dens mange både små og store beslutninger.
Ved at inddrage børn og unge i det, der påvirker deres dagligdag, kan du som pædagogisk medarbejder eller plejeforældre være med til at skabe en tryg og inkluderende atmosfære, der skaber grobund for udvikling, mestring og livskvalitet.
Som de eksperter, børnene og de unge er på deres eget liv, er deres input med til at skabe bedre kvalitet og mere holdbare løsninger. Når børnene og de unge oplever at have indflydelse, vil de fx oftere bakke op om de tiltag, der sættes i gang, og opleve en mere harmonisk hverdag generelt.
Social- og Boligstyrelsen giver med en ny materialepakke viden, inspiration og konkrete redskaber til, hvordan I som fagpersoner kan sikre, at børn og unge føler sig hørt og inddraget både i det nære hverdagsliv, og når der skal tages stilling til fx valg af skole eller skift af anbringelsessted.
Viden og redskaber til inddragelse
Materialepakken bygger på et tidssvarende børnesyn (jf. barnets lov) og den nordirske professor Laura Lundys velrenommerede model for børneinddragelse.
Lundy tager afsæt i FNs Børnekonvention og pointerer, der altid skal være et klart formål med at inddrage børn og unge. Det centrale er altså ikke inddragelsen som aktivitet, men at børn og unges perspektiver tages alvorligt og inddrages ud fra en hensigt om, at perspektiverne vil påvirke resultatet.
Materialepakken rummer, ud over en introduktion til Lundys model, et videns- og inspirationshæfte, der sætter modellen ind i anbringelsesstedets hverdag og giver inspiration til arbejdet i praksis.
Der også flere konkrete redskaber. Fx er der et redskab, der kan bruges til at forberede barnet eller den unge til møder, hvor der skal træffes vigtige beslutninger. Et andet sætter fokus på, om barnet eller den unge føler sig hørt og forstået og ved, hvad der skal ske.
Børnebevidningsbreve er en lidt anden type redskab, som kan bidrage til barnets eller den unges livsfortælling og oplevelse af identitet. Tanken er, at en plejeforælder eller pædagog skriver et brev til barnet eller den unge, hvor man beskriver fx karakteristiske episoder fra barnets eller den unges liv. Et børnebevidningsbrev kan bl.a. bruges, når barnet eller den unge flytter fra anbringelsesstedet.
Find alle materialerne her