For mange er fællesskabet på arbejdspladsen helt centralt i deres liv og af stor betydning for trivslen i hverdagen. Det er samtidig et fællesskab, som de mest udsatte borgere i vores samfund typisk ikke har del i. Det sociale frikort er et virksomt redskab til at hjælpe disse mennesker med at få en fod indenfor på arbejdsmarkedet på deres egne præmisser. Og på den måde blive en del af de meningsfulde fællesskaber, som findes her.
Frikortet har indtil nu kørt som forsøgsordning, men sidste år besluttede Folketinget at gøre kortet permanent fra 2025 og frem. Det sociale frikort er dermed blevet en fast del af den redskabskasse, som skal hjælpe udsatte borgere til mere trivsel og værdi i hverdagen.
Halvt så mange på kontanthjælp
Med det sociale frikort kan borgere i målgruppen tjene 42.766 kr. årligt (2025-niveau) skattefrit og uden at blive trukket i eventuelle forsørgelsesydelser.
I løbet af forsøgsperioden (2019-24) fik over 16.000 borgere et socialt frikort, og mere end 4.500 virksomheder har været i spil.
Når vi følger de borgere, som har anvendt deres frikort til en eller flere ansættelser, kan vi se en tydelig fremgang, som er markant større end for borgere, der ikke anvender deres frikort:
På visitationstidspunktet er 3 procent i beskæftigelse, under uddannelse eller i fleksjob. Det tal er steget til 30 procent efter 92 uger, mens andelen på kontanthjælp er halveret i samme periode (se grafen nedenfor og boksen i bunden af siden).
Figur 1: Fordeling af borgere som har anvendt deres sociale frikort i de forskellige forsørgelseskategorier i hver uge fra 52 uger før til 92 uger efter visitationen (Klik på billedet for en stor version).
Om det sociale frikort
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, der er i målgruppen for afsnit V i lov om social service.
Kommunerne tildeler fortsat det sociale frikort efter de samme kriterier som i forsøgsperioden. Det indebærer, at borgeren hverken har været under ordinær SU-berettiget uddannelse eller har haft en skattepligtig arbejdsindkomst på over 10.692 kr. (2025-niveau) inden for det seneste år
Borgeren skal også opfylde opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik
Visitationen skal altid baseres på en konkret vurdering af den enkelte borgers situation, herunder ressourcer og behov. Et socialt frikort erstatter ikke øvrig støtte og tilbud til borgeren.
Læs mere på socialtfrikort.dk