”Jeg tænker, det kan give en forståelse og en erkendelse af, at de her udfordringer, de oplever i hverdagen, er håndterbare. Jeg vil klart anbefale andre at gøre det samme!”
Sådan siger souschef Julie Ystrøm fra Kommunikationscentret Region Hovedstaden i en ny video om regionens erfaringer med at implementere indsatsen R&R2-ADHD.
Det lidt knudrede navn er betegnelsen for et evidensbaseret gruppeforløb bestående af 15 undervisningssessioner for unge og voksne med ADHD og lignende vanskeligheder. Indsatsen har vist markante positive effekter. Socialstyrelsen har derfor støttet udbredelsen af R&R2-ADHD, der i dag anvendes af en række forskellige kommunale, regionale og private aktører.
Nyt inspirationshæfte
Erfaringerne med implementeringen er nu samlet i et kort, praksisnært inspirationshæfte med anbefalinger og gode råd til andre, der gerne vil arbejde med den manual- og evidensbaserede indsats. Hæftet giver en introduktion til metoden og gennemgår en række opmærksomhedspunkter i forhold til implementeringen. Der er fokus på både generelle erfaringer og råd, der knytter sig specifikt til metoden.
Det nye inspirationshæfte er tilgængeligt på Socialstyrelsen.dk, hvor man også kan læse evalueringen fra 2019 og se andre udgivelser om R&R2-ADHD.
Hent inspirationshæftet
For at kunne afholde R&R2-ADHD forløb skal man være uddannet og certificeret som R&R2-ADHD underviser (træner). Uddannelsen kan købes hos de certificerede danske R&R2-instruktører, som der også findes kontaktoplysninger til på hjemmesiden:
Se siden med de samlede materialer om R&R2-ADHD
Hvad er R&R2?
R&R2 er baseret på det engelsk-canadisk udviklede program Reasoning & Rehabilitation version 2, der er målrettet unge og voksne med ADHD og lignende vanskeligheder. Metoden, der bygger på kognitiv terapi, har vist betydelig effekt både i dansk og international sammenhæng.
Kernen i indsatsen er et gruppeforløb, der sigter mod at træne deltagernes evne til at mestre hverdagslivet med de udfordringer, som man typisk oplever med ADHD. Det kan fx være udfordringer i forhold til koncentration, impulskontrol, hukommelse og konstruktiv planlægning.
Unikt for indsatsen er, at deltagerne mellem gruppesessionerne mødes med en PAL – en slags coach – som hjælper deltagerne med at omsætte det, de har lært på gruppesessionerne, til hverdagen.