ADHD og autisme.
To udviklingsforstyrrelser, der både kan optræde hver for sig og på samme tid. Og nogle gange også sammen med andre problemstillinger.
Begge diagnoser har en stor spændvidde, hvor både genetiske forhold og miljø vurderes at spille en rolle. Gennem de senere år er der også kommet en ny forståelse af, at de to diagnoser ikke blot er udviklingsforstyrrelser, men også kan ses som særlige måder at erfare verden på, der både kan rumme udfordringer og ressourcer.
Øget behov for viden
De aktuelle tendenser i opfattelsen af ADHD og autisme er beskrevet i en ny kortlægning, der giver et overblik over en række sociale indsatser til børn og unge med enten den ene eller begge diagnoser.
Baggrunden for kortlægningen er den stigning i diagnosticeringen af børn og unge med ADHD og/eller autisme, som kommunerne oplever, og som skaber et øget behov for viden om både støttebehov og virksomme indsatser.
Fire grupper af indsatser
Kortlægningen har særligt fokus på indsatser, der ser ud til at øge målgruppens livskvalitet, trivsel, mestring og deltagelsesmuligheder. Der beskrives her en længere række indsatser, der lever op til forskelige bestemte kriterier om bl.a. inddragelse, individuel tilpasning og de professionelles specialiserede viden.
Indsatserne kategoriseres i fire grupper:
- Indsatstyper målrettet barnet/den unge
- Indsatser målrettet barnets eller den unges nære miljø
- Indsatser målrettet relationer og fællesskaber
- Indsatser og tiltag målrettet rammer, overgange og børne- og ungesyn
Videnskortlægningen er udarbejdet af VIVE i samarbejde med Social- og Boligstyrelsen.
Læs videnskortlægningen her
Fra viden til anbefalinger
I forlængelse af videnskortlægningen vil der blive udarbejdet en række anbefalinger til praksis i arbejdet med målgruppen.
Social- og Boligstyrelsen forventer at kunne offentliggøre anbefalingerne her på sbst.dk ultimo 2023. Anbefalingerne vil desuden blive præsenteret på VISO-konferencen den 5. december 2023.
Læs om VISO-konferencen