Børn, unge og voksne med komplekse sociale problemer og/eller støttebehov har tit kontakt til flere forskellige sagsbehandlere på tværs af forvaltningsområder og lovgivning. Det øger risikoen for, at mødet med den offentlige sektor opleves usammenhængende og ukoordineret og i værste fald, at de forskellige indsatser ligefrem modarbejder hinanden.
Der er derfor god grund til at overveje, om fx et øget samarbejde eller nye organiseringsformer kan styrke de sammenhængende indsatser i kommunen og derved imødegå udfordringerne.
Tre forskellige organiseringsformer
Der findes ikke én opskrift på, hvad der er den bedste løsning. Tværtimod er det vigtigt, at kommunen tager udgangspunkt i sine egne ressourcer og udfordringer, når den sammenhængende indsats udvikles og planlægges. Derfor præsenterer Vidensportalens nye tema tre forskellige organiseringsformer:
- I eksisterende regi
- I tværgående teams
- I nye organisatoriske enheder.
Indsatser i eksisterende regi
At etablere en sammenhængende indsats i eksisterende regi kræver nye samarbejdsformer, nye roller og hyppige koordinerende møder. Organiseringsformen kræver derimod ikke, at kommunen opretter nye organisationsstrukturer, eller at medarbejderne skal dække flere fagligheder.
Vidensportalen beskriver to eksempler på denne måde at organisere sig på.
Læs artiklen om sammenhængende indsatser i eksisterende regi
Indsatser i tværgående teams
I tværgående teams samarbejder medarbejderne om en fælles målgruppe med adskilte myndighedsroller. Det vil sige, at medarbejderne beholder deres fagopdelte rolle og fagområde, men samarbejder mere formaliseret og forpligtende end tidligere.
I Gribskov Kommune har man i kommunens familie- og ungeindsats organiseret sig i tværgående teams. Her er en af erfaringerne, at faste samarbejdsaftaler styrker fremdriften i den enkelte sag.
Læs artiklen om sammenhængende indsatser i tværgående teams
Indsatser i nye organisatoriske enheder
Kommunen kan også etablere nye særskilte enheder, der varetager den sammenhængende indsats. I de nye enheder sidder myndighed og udfører i samme team eller forvaltning i et samarbejde om en eller flere målgrupper. Derved ændrer kommunen sin eksisterende organisering, og medarbejderen varetager rollen som koordinerende sagsbehandler.
Fredericia Kommune, Assens Kommune og Aarhus Kommune har erfaringer med denne måde at organisere sig på.
Læs artiklen om sammenhængende indsatser i nye organisatoriske enheder
Se det samlede tema på Vidensportalen